اگر قصد داشتن یک وب سایت یا یک سرور را دارید باید بدانید دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها. دیتاسنتر (Data Center) مراکز داده ای هستند که با استفاده از تجهیزات، سرورهای کامپیوتری را میزبانی می کنند. دیتاسنتر ها در تمام نقاط دنیا وجود دارند و هر کدام خدمات منحصربفرد خود را ارائه می دهند. در ادامه با دهاستینگ و معرفی بهترین دیتاسنترهای دنیا همراه باشید.

در آموزش دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها خواهید آموخت:

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر یا Data Center مرکز داده ای می باشد که با استفاده از تجهیزات شبکه خدمات برخط ارائه می دهد. این دیتاسنتر ها با استفاده از تجهیزاتی که دارند سرور هایی را در شرایطی کاملاً خاص به اینترنت پرسرعت متصل می کنند و با استفاده از یک IP آن ها را در دسترس عموم قرار می دهند. اگر شما هم یک هاست دارید باید بدانید که این هاست در یک سرور در یک دیتاسنتر در حال میزبانی است.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر چیست؟

چیزی که قصد دارید در آموزش دیتاسنتر چیست؟ به شما بگوییم این است که این مسئله به همین سادگی ها در یک مرکز داده قابل انجام نیست. یک دیتاسنتر وظیفه دارد تا سرور ها را در بهترین شرایط ممکن نگهداری کرده و آن ها را آنلاین نگاه دارد. این خدمات حتی نباید برای ۱ دقیقه دچار مشکل شود. تمام داده هایی که در سطح فضای مجازی یا اینتنرت در حال جابجایی است و در دسترس عموم قرار می گیرد کاملاً به لطف دیتاسنتر ها می باشد.

تجهیزات دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر ها دارای تجهیزات مختلفی هستند که هر کدام نقشی بسیار مهم در این مراکز داده را انجام می دهد. یک شبکه بسیار گسترده قطعاً دارای تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بسیار پیچیده می باشد. این تجهیزات ممکن است در هر دیتاسنتر دارای یک ساختار متفاوتی باشد اما کلیات آن ها به یک شکل است. در ادامه به برخی از این تجهیزات اشاره می کنیم.

روتر

روتر ها یا Routers تجهیزاتی هستند که داده ها را میان چند شبکه منتقل می کنند. روتر کاملاً یک دستگاه سخت افزاری است اما در برخی شرایط این دستگاه می تواند بصورت کاملاً مجازی ساخته شده و عملیات خود را بصورت غیر فیزیکی اما به همان شکل در شبکه ها انجام دهد. البته باید اشاره کرد که روترهای نرم افزاری توان و عملکرد مناسب روترهای سخت افزاری را ندارند.

سوئیچ

سوئیچ های شبکه ای یا Network Switches برای اتصال node ها در شبکه به یکدیگر استفاده می شود. این اتصال باعث می شود تا مثل روتر داده ها بین شبکه ها منتقل شوند. سوئیچ ها کاملاً هوشمندانه عمل می کنند و داده ها را از بخشی از یک شبکه به بخشی دیگر از شبکه ای دیگر منتقل می کنند.

رک

در دیتاسنتر ها رک ها بخش هایی هستند که تجهیزاتی مثل سرور، سوئیچ، روتر، استوریج و غیره را در خود نگهداری می کنند. در واقع رک یا Rack شرایطی را فراهم می کند تا تجهیزات لازم در کنار هم در شرایطی ایده آل قرار گیرند. رک می تواند مثل یک کشو یا کمد عمل کند و همه چیز را با اطمینان در یک بخش بخصوص نگهدارد.

استوریج

استوریج شبکه یا Storage Systems دستگاه های ذخیره سازی هستند که اطلاعات را در خود نگهداری کرده و در دسترس عموم قرار می دهند. این دستگاه ها فضای ذخیره سازی برای اشتراک گذاری اطلاعات میان یک یا چند شبکه را فراهم می کنند و بصورت همزمان بسیاری می توانند از آن ها استفاده کنند.

سرور

سرور یا Server بخش جذاب ماجرا است. سرور ها کامپیوترهایی هستند که در یک شبکه قرار می گیرند. این کامپیوتر ها با استفاده از یک یا چند IP مورد دسترسی قرار می گیرند و هر کس می تواند استفاده بخصوصی از آن ها داشته باشد. این سرور ها با استفاده از تجهیزاتی که گفته شد در درون یک رک قرار گرفته و با استفاده از اینترنت پرسرعت در شبکه آنلاین می شوند.

انواع دیتاسنتر

دیتاسنتر ها انواع مختلفی دارند. هر نوعی از مراکز داده ساختار مخصوص خود را دارد و برای هر کاری مناسب نمی باشد. انواع دیتاسنتر بر حسب تکنولوژی و ساختاری که دارد برای بخشی از جامعه می تواند مناسب باشد و اما نه برای همه. در ادامه با آموزش دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها همراه باشید تا انواع دیتاسنتر را با هم مرور کنیم.

دیتاسنتر سازمانی

دیتاسنترهای سازمانی یا Enterprise Data Centers نوعی از دیتاسنتر های قدیمی و سنتی به شمار می رود. به این شکل که یک سازمان دیتاسنتر خود را دارد و از این دیتاسنتر در راستای فعالیت های خود استفاده می کند. قطعاً اگر قرار باشد هر سازمانی دیتاسنتر خود را داشته باشد هزینه های بسیار سنگین و سرسام آوری برای آن سازمان خواهد داشت.

دیتاسنتر مدیریت شده

دیتاسنتر مدیریت شده یا Managed Services Providers Data Centers نوعی دیتاسنتر برون سپاری شده به حساب می آید. در این نوع از دیتاسنتر ها شخصی ثالث دیتاسنتر را به سازمان ها ارائه می دهد. در برخی از این دیتاسنتر ها مدیریت کامل دیتاسنتر نیز می تواند به آن سازمان داده شود.

دیتاسنتر کولوکیشن

دیتاسنتر کولوکیشن یا همرسانی یا Colocation Data Centers نوعی از دیتاسنترهایی است که امروزه به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. در دیتاسنتر سازمانی دیدیم که سازمان ها خود یک دیتاسنتر ایجاد می کردند. در دیتاسنتر مدیریت شده دیدیم که سازمان ها از یک شخص ثالث که دیتاسنتر دارد آن را اجاره و خود مدیریت می کردند. اما در دیتاسنتر کولوکیشن تنها از خدمات این دیتاسنتر ها استفاده می شود.

دیتاسنتر ابری

نوعی از دیتاسنترهای جدیدی هستند که خدمات کاملاً ابری یا Cloud ارائه می دهند. این نوع از دیتاسنتر ها را معمولاً هزینه های کمتری نسبت به دیتاسنتر های دیگر را به کاربران یا سازمان ها ارائه می دهد. همچنین این دیتاسنتر ها امروزه بسیار گسترش پیدا کرده و رایانش ابری را در تمام نقاط دنیا ارائه می دهند. دهاستینگ نیز از جمله مجموعه هایی است که هاست ابری ارائه می دهد.

دیتاسنتر چگونه کار می کند؟

همانطور که پیشتر در آموزش دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها گفته شد، دیتاسنتر مرکز داده ای است که با استفاده از تجهیرات شبکه خود سرور هایی را میزبانی می کند که خدمات برخط ارائه می دهند. هر آن چیزی که در فضای مجازی اینترنت می بینید، همگی در این مراکز داده کنترل، پردازش و ارائه می شوند.

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

زمانی که شما یک وب سایت اینترنتی یا اپلیکیشن اینترنتی را باز می کنید، درخواست های شما به سروری که در دیتاسنتر در حال اجراست می رسد. پیش از آن توسط لایه های امنیتی دیتاسنتر این درخواست ها بررسی می شوند. سپس این درخواست ها به سوئیچ ها و روتر ها می رسند تا به جای درست خود که سرور موردنظر است منتقل شوند. سرور درخواست را دریافت و پردازش کرده و سپس آن را از طریق شبکه مرکز داده به کامپیوتر کاربر می رساند.

بهترین دیتاسنترهای دنیا

دیتاسنتر های زیادی در تمام نقاط دنیا در حال فعالیت هستند. قصد داریم تا در این آموزش بهترین دیتاسنتر های کولوکیشن را معرفی کنیم. دیتاسنترهایی که اکثراً سرور های میزبانی وب ارائه می دهند. این دیتاسنتر ها در تمام دنیا قابل استفاده بوده و شعبه های بزرگی را دارند.

دیتاسنتر هتزنر

دیتاسنتر هتزنر که با نام Hetzner Online GmbH شناخته شده می باشد یک دیتاسنتر آلمانی در این کشور می باشد. می توان گفت کشور آلمان یکی از بزرگترین کشورها در ارائه دیتاسنتر کولوکیشن می باشد. دیتاسنتر هتزنر یکی محبوب ترین، بزرگترین و با کیفیت ترین و البته سخت گیر ترین دیتابیس دنیا می باشد.

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دوستانی که مدیران وب سایت و هاست های زیادی هستند صد در صد با این دیتاسنتر آشنایی دارند. دیتاسنتر هتزنر در میان کاربران و هاستینگ های ایرانی نقش بسیار مهم و پر رنگی را دارد. هاست اروپا در میزبانی وب دهاستینگ نیز سرور های خود را از این دیتاسنتر تهیه می کند. این دیتاسنتر در کشور های زیادی مثل آلمان، فنلاند، آمریکا، انگلیس و غیره حضور دارد.

دیتاسنتر OVH

دیتاسنتر OVH در کشور فرانسه می باشد. این دیتاسنتر پس زا دیتاسنتر Hetzner بزرگترین دیتاسنتر کولوکیشن را دارد. این دیتاسنتر فرانسوری که با نام OVH Groupe SAS نیز شناخته می شود فعالیت خود را در کشور فرانسه آغاز کرد. همچنین در تاریخ ۲۰۱۹ یکی از بزرگترین دیتاسنترهای اروپا شناخته شد.

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر OVH در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد. این کمپانی توانست با تکنولوژی های بروز در زمینه کولوکیشن سرور ها بسیار سریع رشد کرده و در کل اروپا رخنه کند. دیتاسنتر OVH در فرانسه اولین مرکز داده ای بود که در سال ۲۰۰۳ توانست با واترکولینگ یا سیستم خنک کننده آب بسیار محبوب شود.

دیتاسنتر ولتر

دیتاسنتر ولتر در نیوجرسی فعالیت خود را آغاز کرد. این دیتاسنتر در ابتدا توانست با هزینه های بسیار کمتر و ارائه خدمات با کیفیت تر بر سر زبان ها بیافتد. این دیتاسنتر با ارائه خدمات ابری جزو اولین دیتاسنترهایی بود که هارد های پرسرعت را در خدمات سرور خود اضافه کرد.

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر آسیاتک

بله درست است، دیتاسنتر آسیاتک را هم می توان البته در کشور ایران جزو بهترین دیتاسنتر ها دانست. این دیتاسنتر در شهر تهران و در برج میلاد واقع شده است. موقعیت مکانی این سرور خود باعث شده تا شرایط بسیار بهتری نسبت به سایر دیتاسنتر ها داشته باشد.

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر چیست؟ + بهترین دیتاسنترها

دیتاسنتر آسیاتک جزو پرطرفدار ها در این کشور می باشد. بطور میانگین بیش از ۶۰ درصد کاربرانی که بدنبال سرویس هایی مثل هاست وردپرس ایران هستند، ترجیح می دهند تا بر روی سرور هایی میزبانی شوند که در برج میلاد در دیتاسنتر آسیاتک باشد.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست