بیگ بلو باتن چیست؟ بیگ بلو باتن یا به انگلیسی Big Blue Button یا به اختصار BBB یک نرم افزار رایگان و متن باز در زمینه برگزاری کنفرانس های آنلاین می باشد. این نرم افزار بر روی انواع سرور مجازی یا اختصاصی با سیستم عامل لینوکس و نسخه اوبنتو قابل اجرا می باشد. با استفاده از بیگ بلو باتن می توان وبینار و برگزاری جلسات و سمینار های مختلفی را در سطح وب بصورت آنلاین اجرا کرد.

در آموزش بیگ بلو باتن چیست؟ خواهید آموخت:

بیگ بلو باتن چیست؟

پس از آن که بیماری فراگیر کرونا پدید آمد، بسیاری از آموزش های حضوری لغو شدند. این بیماری به شکلی فراگیر شد که امکان آموزش های غیرحضوری و انلاین مطرح و اجرا شد. بیگ بلو باتن نرم افزاری بود که در این شرایط بسیار مورد استفاده قرار گرفت. در اصل بیگ بلو باتن یا BigBlueButton نرم افزاری بود که با استفاده از سرور ها توانست کلاس های آنلاین برگزار کند.

بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن چیست؟

نرم افزار های تحت وب بسیار زیادی برای اجرای جلسات یا کنفرانس ها و آموزش های آنلاین وجود دارند اما هر کدام کم و کاستی های خود را دارند. بیگ بلو باتن نشان داد که یکی از برترین نرم افزار ها در این زمینه است. البته که ادوب کانکت یا Adobe Connect هم نرم افزار بسیار جامعی در این زمینه است که نه به اندازه بیگ بلو باتن اما از آن هم استفاده های زیادی در این زمینه می شود.

نیازمندی های بیگ بلو باتن

نرم افزار بیگ بلو باتن به جهت این که راه اندازی و استفاده شود پیش نیاز هایی دارد که باید آن ها را تهیه و آماده کرد. از اصلی ترین نیاز نرم افزار بیگ بلو باتن یک عدد سرور می باشد. این سرور برای این که بتوان این جلسات و کنفرانس ها را بصورت آنلاین ارائه داد نیاز می باشد. البته که این سرور هم باید پیش نیاز های کافی را داشته باشد.

اینطور در نظر بگیرید که قرار است یک نرم افزار یا بازی ویدئویی در سیستم کامپیوتر خود اجرا کنید. علاوه بر این که باید یک کامپیوتر کامل داشته باشید، باید این کامپیوتر سخت افزار کافی را هم برای اجرای آن داشته باشد. با آموزش بیگ بلو باتن چیست؟ با دهاستینگ همراه باشید.

حداقل سیستم عامل و سخت افزار موردنیاز

  1. سیستم عامل لینوکس اوبنتو نسخه ۱۸٫۰۴ بصورت ۶۴ بیتی
  2. دارای حداقل ۴ گیگابایت رم
  3. حداقل سی پی یو ۴ هسته ای با قدرت ۲٫۶ گیگاهرتز
  4. آزاد بودن پورت های ۴۴۳، ۸۰، ۱۹۳۵
  5. حداقل پورت ۱ گیگابایت شبکه با حداقل ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت پهنای باند

نصب بیگ بلو باتن در Centos

پرسشی که بسیار زیاد کاربران در مورد استفاده از این نرم افزار دارند این است که آیا می توان این نرم افزار را در سیستم عامل لینوکس Centos نصب کرد یا خیر. درست است که Centos از برترین سیستم عامل های لینوکس است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما برای چنین نرم افزاری اصلاً مناسب نمی باشد.

پس پاسخ این پرسش خیر می باشد. بسیاری از پکیج های RPM در این سیستم عامل مناسب این نرم افزار نبود و برنامه نویسان این نرم افزار گفته اند سازگاری با آن بسیار دشوار است. البته سازندگان این نرم افزار گفته اند با همکاری و همفکری برخی کمپانی ها در این زمینه، ممکن است بروزرسانی منتشر گردد که بتواند روی این سیستم عامل هم کار کند.

نصب بیگ بلو باتن در هاست

پرسش دیگری که بسیار به چشم می خورد و به آن اشاره می شود نصب نرم افزار بیگ بلو باتن در هاست است. دقت داشته باشید که هاست اشتراکی دارای محدودیت های بسیار زیادی است. جالب تر از همه این که هاست های اشتراکی که امروزه ارائه می شوند بر روی سروری با سیستم عامل Centos است.

فکر می کنم تا همین جای کار متوجه شده باشید که نرم افزار بیگ بلو باتن در هاست اشتراکی قابل نصب و اجرا نیست. شما حتماً باید یک سرور با دسترسی کامل داشته باشید. این سرور را می توانید از میزبانی های ارائه دهنده سرور مجازی یا اختصاصی تهیه کنید.

امکانات بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن بعنوان نرم افزاری که در چند سال اخیر بدلیل بیماری کرونا در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت، پیشرفت های چشم گیری داشته است. این طبیعی است که هر ساختاری در صورت استفاده مدام و بسیار زیاد مورد پیشرفت قرار می گیرد. نرم افزار بیگ بلو باتن نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. برخی امکانات بیگ بلو باتن به شرح زیر است:

  1. ارتباط ویدئویی بسیار با کیفیت
  2. ارتباط صوتی کاملاً استاندارد
  3. اشتراک گذاری انواع فایل
  4. امکان ضبط جلسات
  5. امکان گفتگوی متنی در جلسات
  6. قابلیت پرسش و پاسخ
  7. کنترل و مدیریت کاربران حاضر در جلسات
  8. امکان درج یادداشت های مختلف
  9. امکان استفاده بعنوان کاربر و مدرس با تلفن همراه
بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن چیست؟

نصب بیگ بلو باتن

برای نصب و راه اندازی نرم افزار بیگ بلو باتن متاسفانه باید گفت که نیاز به کمی دانش دارید. سیستم عامل اوبنتو سیستم عاملی است که باید استفاده از آن و دستورات آن را اموخته باشید. البته که آموزش های رایگان بسیاری در نصب بیگ بلو باتن وجود دارد.

نصب نرم افزار بیگ بلو باتن کاملاً از طریق ترمینال و کامندلاین انجام می شود. یعنی هیچ شباهتی با نصب یک وردپرس در هاست وردپرس یا نصب یک نرم افزار در سیستم عامل ویندوز ندارد. البته محیط خود نرم افزار رابط کاربری دارد اما پیش زا آن که به آن مرحله برسید باید هفت خان رستم را در محیطی شبیه به محیط Dos رد کنید. برای اینکه با نصب بیگ بلو باتن آشنا شوید می توانید به قسمت داکیومنت های وب سایت سازنده مراجعه کنید. برای ورود کلیک کنید.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست