آپ تایم سرور چیست؟ احتمالاً سوال بسیاری از مدیران سایت ها و سرور ها است. آپ تایم سرور و داون تایم سرور یک فاکتور بسیار مهم در پایداری آن سرور می باشد. داشتن یک سایت نیاز به یک هاست، و یک هاست نیاز به یک سرور و یک سرور نیاز به دیتاسنتر دارد. تمام این عوامل با در دسترس بودن همیشگی آپ تایم را افزایش و غیر از آن کاهش می دهند.

در آموزش آپ تایم سرور چیست؟ خواهید آموخت:

آپ تایم سرور چیست؟

آپ تایم به معنای زمان بالا بودن می باشد. آپ تایم و داون تایم دو عاملی هستند که کاملاً عکس هم دیگر می باشند. یعنی یک سرور در حالت پایداری دو حالت بیشتر ندارد. حالت آپ تایم یا داون تایم. حالا این عناوین دارای یک مقادیری هم هستند. این مقادیر نشان دهنده این است که آپ تایم و داون تایم چه اندازه ای داشته است. این مقدار معمولاً از ۰ تا ۱۰۰ درصد مقدار دهی می شوند.

احتمالاً اگر بدنبال یک هاست یا سرور مجازی برای سایت هایتان بوده اید، مقدار آپ تایم را حتماً شنیده اید. این مقدار را معمولاً میزبانی های وب ۹۹ درصد یا حتی ۹۹٫۹ درصد مشخص می کنند. خب کاملاً مشخص است که این مقدار هرچه کمتر باشد میزان آپ تایم کمتر و داون تایم بیشتری داشته است و سرور کمتر در دسترس بوده است و قالباً این سرور پایداری خوبی ندارد. اما اگر این مقدار هرچه بیشتر باشد یعنی آپ تایم سرور بیشتر بوده و سرور پایدار تر بوده است.

چرا آپ تایم سرور ها ۱۰۰ درصد نیست؟

حال باید از خود بپرسید که چرا هیچ میزبانی میزان آپ تایم سرور خود را ۱۰۰ درصد نمی گوید. دلیل این امر این است که هیچ سروری نمی تواند چنین پایداری داشته باشد. بخصوص سرور هایی که برای میزبانی وب و بصورت اشتراکی استفاده می شوند. همیشه کاربرانی هستند که در سرور اختلال ایجاد کنند. یا در ایران زیاد مشاهده می شود که در دیتاسنتر ها مشکلاتی از قبیل قطعی برق یا خطاهای درون شبکه ای رخ بدهد.

حتی در خارح از کشور هم به همین شکل است. اگر خاطرتان باشد یکی از بزرگترین دیتاسنترهای دنیا که OVH نام دارد و در کشور فرانسه است، به آتش سوزی دچار شد و بسیاری از سرور ها از بین رفتند. پس نتیچه می گیریم که این مسائل اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل است که این مقدار هیچوقت نمی تواند بر روی ۱۰۰ درصد و پایداری کامل باشد.

چگونه آپ تایم سرور را بسنجیم؟

متاسفانه تخلف های زیادی هم در میزبانی های وب معروف رخ می دهد. هرچه یک سرور شلوغ تر باشد و آن میزبانی بزرگتر باشد، مدیریت سرور ها کار دشوار تری می شود. این مسئله باعث می شود تا میزان پایداری سرور کاهش یابد. در چنین وضعیتی کاربر می تواند خود میزان پایداری سروری که روی آن میزبانی می شود را متوجه شود.

برای این کار کافیست در سایت های آپ تایم ربات ها عضو شده و IP سرور میزبانی را در آن وارد کنید. البته دقت داشته باشید که این سرویس دهنده ها خیلی دقت نیستند ولی در اکثر مواقع درست کار می کنند. پیشنهاد ما به شما سایت uptimerobot.com می باشد که خود با پلان پرمیوم در حال استفاده از آن هستیم و تقریباً می توانیم بگوییم که بسیار دقیق است.

دقت داشته باشید که اگر وب سایت خود را در این سایت ها وارد می کنید و میزبان پایداری کمتری مشاهده می کنید به این دلیل است که در بسیاری مواقع سرور هیچ مشکلی ندارد اما این سایت شما است که به دلایل مختلف نرم افزاری از دسترس خارج شده است. پس برای فهمیدن میزان پایداری سرور از IP آن سرور استفاده کنید.

عوامل موثر در آپ تایم سرور؟

عوامل بسیار موثری در این بین وجود دارند که باعث می شوند تا در آپ تایم سرور تاثیر بسزایی را ایجاد کنند. این عوامل معمولاً در تمام سایت ها سرور ها به یک شکل خود را نشان می دهند. چه شما یک هاست وردپرس داشته باشید چه یک هاست ابری و یا حتی یک سرور مجازی یا اختصاصی.

  • اختلال در یک سرور
    • اختلال درون شبکه ای
    • اختلال سخت افزاری
    • اختلال نرم افزاری
    • اختلال در پهنای باند
    • مشکلات امنیتی
  • اختلال در یک سایت
    • مشکلات نرم افزاری
    • مشکلات کدنویسی
    • استفاده بیش از حد از منابع

چگونه آپ تایم خوبی داشته باشیم؟

بسیاری از افراد ممکن است سئو در سایت خود انجام دهند. باید بگوییم که چنین شرایطی آپ تایم بسیار مناسب از الزامات می باشد. پس باید بدانیم که اگر یک هاست اشتراکی داریم یا حتی یک سرور مجازی، چگونه بیشتری آپ تایم را در آن ایجاد کنیم.

انتخاب میزبانی مناسب

همیشه یکی از مسائلی که کاربر را دچار مشکل می کند بدون این که اشتباهی انجام داده باشد، اختلال هایی در سرورهای میزبانی می باشد. پس بسیار مهم است که میزبانی را انتخاب کنید که سرور های خلوتی داشته باشند و همیشه آن ها را مانیتور کرده و وضعیت پایداری سرور برایشان مهم باشد.

میزان استفاده از منابع

از مواردی که بسیار در میزان آپتایم مهم است این می باشد که مقدار استفاده از منابع یک هاست یا سرور را مانیتور کنیم. بسیار مهم است که این مقادیر در کمترین حالت خود باشند. همانطور که می دانید یک سایت استاندارد هیچ مصرف بالای منابعی نخواهد داشت. اگر مصرف بالای این منابع مدام تکرار شود باعث داون تایم های متعددی برای سایت یا سایت ها می شود.

استفاده از مانیتورینگ

همانطور که در مقاله آپ تایم سرور چیست؟ در ابتدا توضیح داده شد، استفاده از نرم افزارهای تحت وب که مدام از سرور پینگ می گیرند و داون تایم ها را اعلام می کنند بسیار اهمیت دارد. این بسیار مهم است که به محض این که سایت یا سرور شما داون شد متوجه شوید و بدنبال علت آن باشید و آن را رفع کنید.

افزایش امنیت

چه یک هاست وردپرس ایران داشته باشید چه یک سرور اختصاصی، باید امنیت را در محیط خود افزایش دهید. در صورتی که مشکلات امنیتی وجود داشته باشد، خیلی راحت سایت یا سرور شما از دسترس خارج می شوند. نصب نرم افزارهای امنیتی در سرور یا سایت می تواند از وقوع چنین مشکلاتی تا حد بسیار زیاد جلوگیری کند.

آپتایم سرور های دهاستینگ

دهاستینگ با مانیتورینگ شبانه روزی تمام سرور های خود را از نظر پایداری می سنجد. با توجه به این که در این سرور ها اکانت های بسیار کمتر قرار دارند، میزان پایداری این سرور ها بصورت کاملاً واقعی بیشتر از ۹۹ درصد می باشد. بطور مثال تصویر زیر از تنها برخی از سرور های دهاستینگ می باشد که در زمان انتشار این مقاله تهیه و درج شده است.

آپ تایم سرور چیست؟

آپ تایم سرور چیست؟

همچنین تصویر زیر از یکی از سرور های اروپایی دهاستینگ می باشد که نشان دهنده این است که این سرور در یک ماه گذشته حتی یکبار هم داون تایم نداشته است و بصورت کاملاً واقعی آپ تایم صد در صدی داشته است. این سرور یکی از بزرگترین و مهم ترین سرور های دهاستینگ می باشد. حتی آخرین داون تایم فقط در حد ۴ دقیقه بوده که سرور نیاز به یک فورس ریستارت جهت افزایش کارایی داشته است.

آپ تایم سرور چیست؟

آپ تایم سرور چیست؟

در میزبانی دهاستینگ این اطمینان داده می شود که سرور ها در پایدار ترین حالت خود قرار داشته باشند. کسب و کار شما برای ما هم مهم است. پس دلیلی بر کم کاری یا اختلال در مدیریت سرور های خود نمی بینیم. میزبانی دهاستینگ با افتخار خدمت شما خواهد بود.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست