خطای ۵۰۰ یا internal server error نیز یکی از رایج ترین خطاهای سایت می باشد. رفع خطای ۵۰۰ به مراتب مشکل تر از خطاهای دیگری است زیرا مهم ترین گام در رفع این خطا یافتن دلیل وجود و رفع خطای ۵۰۰ است. در ابتدا در نظر داشته باشید که این خطا معمولاً ارتباطی با سرور یا هاست ندارد و مشکل از فایل های شما می باشد.

کاربران معمولاً گمان می کنند که اگر در خطاها عبارت Server در آن ها وجود داشته باشید بدین معناست که این خطا کاملاً مرتبط با سرور است و بلافاصله شروع و ارسال تیکت می کنند. باید بدانیم که وجود این عبارت در عناوین خطاها صرفاً به این دلیل نیست و همیشه ابتدا می بایست از فایل های خود مطمئن شوید.

رفع خطای ۵۰۰

رفع خطای ۵۰۰ ابتدا نیازمند این است که مدیر یک وب سایت متوجه شود که این خطا به چه دلیل رخ داده است. هر زمان وب سایت شما دارای چنین خطاهایی مثل خطای ۵۰۰ یا خطای ۵۰۳ که پیشتر در مطلب آموزش رفع خطای ۵۰۳ گفته شده بود می بایست به عقب تر برگردید و کارهایی که قبلاً انجام داده اید را به یاد بیاورید و یک به یک آن ها را بررسی کنید. زیرا معمولاً این خطا ها بدلیل تغییراتی است که خودمان وارد می کنیم.

آموزش رفع خطای 500 یا Internal Server Error

آموزش رفع خطای ۵۰۰ یا Internal Server Error

خطای ۵۰۰ معمولاً بر اثر خطاهایی که در فایل های سایت وجود دارد ایجاد می شود و این خطا در درخواست های ارسالی به HTTP خود را نمایان می کند. در ادامه به مواردی که در یک سایت بخصوص سایت وردپرسی رخ میدهد اشاره می کنیم:

روش های رفع خطای ۵۰۰

خطا و تغییرات در فایل htaccess: یکی از فایل هایی که بسیار دچار آسیب می شود فایل htaccess می باشد که در پوشه public_html است. معمولاً در فایل های هاست تاریخ آخرین مدیریتی که صورت گرفته شده نمایش داده می شود. این فایل را یک بار تغییر نام دهید یا به اصلاح Rename کنید. با این کار این فایل دیگر خوانده نمی شود و با فایل جدید جایگزین می شود. در صورت رفع مشکل با این تغییر نام این فایل کافیست پس از ورود به وردپرس خود یکبار در تنظیمات، پیوندهای یکتا را ذخیره کنید تا مجدد ایجاد شود.
همچنین دقت داشته باشید که فایل htaccess در پوشه قبل public_html یا روت هاست نباشد، که در صورت وجود آن را نیز تغییر نام دهید.

دسترسی فایل ها و فولدر ها: دقت کنید که دسترسی فایل ها و پوشه ها دچار مشکل نشده باشد. دسترسی فایل ها می بایست بر روی ۶۴۴ و پوشه ها یا فولدر ها برروی ۷۵۵ باشد.

خطا در فایل wp-config: این فایل که یک فایل وردپرسی است نیز بعضاً ممکن است سایت را دچار خطای ۵۰۰ کند. در صورتی که هیچ آشنایی با این فایل و کدهای آن ندارید کافیست رفع خطای ۵۰۰ یکبار آن را با فایل پیشفرض وردپرس(وردپرس را دانلود کنید) جایگزین کرده و نام پایگاه داده، نام کاربری و رمزعبور را مجدد وارد کنید و ذخیره و نتیجه را بررسی کنید.

افزونه ها و قالب: یکی از مواردی که بسیار در ایجاد خطای ۵۰۰ دخیل است، اختلال و تداخل میان افزونه ها و قالب است. در صورتی که به وردپرس خود یا سیستم مدیریت محتوای دیگرتان دسترسی ندارید می بایست از طریق هاست افزونه ها را غیرفعال کنید. اگر در هاست وردپرس خود به File Manager مراجعه کنید، در مسیر wp-content یک پوشه با نام plugins دارید. کافیست این نام را تغییر دهید تا تمام افزونه های شما غیرفعال شود.
در صورتی که با انجام این کار مشکل رفع شد، وارد وردپرس خود شوید و به قسمت افزونه ها بروید. لیست افزونه ها برایتان باز می شود اما خطایی مبنی بر این که افزونه ای یافت نشد می دهد. پس از آن مجدد به هاست و مسیر مربوطه مراجعه کنید و سپس نام پوشه plugins را به حالت اولیه خود دراورید. مجدد افزونه های وردپرس را باز کنید و مشاهده خواهید کرد که تمام افزونه ها نمایان می شود با این تفاوت که دیگر افزونه ای فعال نیست.
در گام نهایی می بایست افزونه ها را یک به یک فعال کنید و سایت را مشاهده کنید و با هر افزونه ای که فعال شد و سایت دچار خطای ۵۰۰ شد، جهت رفع خطای ۵۰۰ آن افزونه را دیگر فعال نکنید و در نهایت آن را با یک نسخه دیگر یا حتی یک افزونه دیگر جایگزین کنید.

ناسازگاری نسخه PHP: همانطور که می دانید هر نسخه از php توابع خود را به شکل های مختلفی اجرا می کند که ممکن است دیگر با سایت شما و تغییراتی که در آن وارد کرده اید سازگاری نداشته باشد. با آموزش تغییر نسخه PHP در سی پنل نسخه های PHP گوناگون را تست کرده و چک کنید مشکل رفع شده است یا خیر.

استفاده بیش از حد از منابع: درست است که در این شرایط می بایست خطای ۵۰۳ دریافت کنید، اما گاهاً ممکن است بر اثر احتمال های خطایی که در نرم افزار سایت وجود دارد و باعث این افزایش مصرف شده باشد، خطا به شکل ۵۰۰ باشد. در این شرایط می بایست در هاست خود مصرف منابع را بررسی کنید.

کدهای مخرب: کد های مخرب می تواند در افزونه ها، قالب ها، فایل های اجرایی بسیار مهم و فایل های ناشناس وجود داشته باشد. این کدها با هدف تخریب سایت نیز ممکن است سایت شما را دچار خطای ۵۰۰ کند که جهت رفع خطای ۵۰۰ می بایست این فایل ها بررسی شود.

بررسی فایل errorlog جهت رفع خطای ۵۰۰

معمولاً اکثر سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس در هاست لینوکس این فایل را دارند. این فایل در وردپرس معمولاً در پوشه public_html وجود دارد. اما اگر این فایل را در آن مسیر نیافتید، بهتر است سری هم به پوشه wp-admin بزنید. در این فایل خطاها، وارنینگ ها و موارد مرتبط با باگ های سایت نمایان می شود. به این شکل که می بایست این فایل را View یا Edit کنید. در ابتدای هر خط زمان درج خطا مشخص شده است. آخرین کدهای مربوط به نزدیک ترین تاریخ معیوب شدن سایت را مشاهده و بررسی کنید.

شما عزیزان می توانید هاست وردپرس ارزان از دهاستینگ تهیه کنید. تمامی این هاست ها برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه سازی شده اند و در صورت خطاهایی مثل ۵۰۰ پشتیبان شما خواهیم بود.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

۲ دیدگاه. Leave new

  • افسانه
    2021/06/28 11:30

    سلام
    ببخشید من هر کاری کردم خطای ۵۰۰ سایتم حل نشد
    از مشترکین خودتون هستم میشه کمکم کنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست