با استفاده از آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل می توانید جهت تهیه بکاپ یا حتی جا به جایی دیتابیس از هاست خود به راحتی اقدام کنید. اکسپورت گرفتن از دیتابیس در سی پنل در ابزاری تحت عنوان phpmyadmin اتفاق میافتد که در این آموزش قصد دارید کار با آن را و آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل مطرح کنیم. همانطور که میدانید در تمامی هاست ها با هر پنل ارائه شده ای امکان خروجی گرفتن یا export گرفتن از دیتابیس وجود دارد.

به چند روش در یک هاست سی پنل می توانید از دیتابیس یا پایگاه داده خود خروجی تهیه کنید. گاهاً ممکن است پیش آید که قصد تغییراتی در سایت را داشته باشید که فایل های شما را تغییر نمی دهد و فقط این دیتاها و اطلاعات درون دیتابیس می باشد که تغییر می کنند. بطور مثال در یک هاست وردپرس سی پنل قصد دارید یک سری از نوشته ها و برگه ها را حذف کنید تا مشکلاتی را بررسی کنید. در این صورت نیاز نیست از تمام اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید و تنها یک بکاپ از دیتابیس شما کافی می باشد.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل هاست

همانطور که اشاره شد به چند روش می توان در یک هاست سی پنل از دیتابیس یا پایگاه داده خروجی یا export تهیه کرد. یکی از این روش ها از طریق ابزار phpmyadmin می باشد. از دیگر روش ها استفاده از Backup در هاست سی پنل می باشد. همچنین از طریق افزونه هایی در وردپرس نیز می توان از دیتابیس نیز بکاپ تهیه کرد. اما همیشه بهترین و مطمئن ترین روش استفاده از هاست و سی پنل می باشد. در این روش export انجام شده به راحتی هم import خواهد شد.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با phpmyadmin

سی پنل دارای بخشی به نام Databases می باشد که ابزارهای مدیریت دیتابیس در آن قرار دارد. یکی از ابزارهایی که می توان با آن داده های دیتابیس را ویرایش کرد، ابزار phpmyadmin می باشد. جهت ورود به این بخش کافیست با استفاده از آموزش ورود به سی پنل که قبلاً منتشر شده است وارد سی پنل خود شوید و از بخش Databases وارد بخش phpmyadmin شوید.

آموزش ورود به phpmyadmin

آموزش ورود به phpmyadmin

پس از ورود به این بخش صفحه ای برای شما باز می شود که در این محیط در یک طرف دیتابیس های شما نمایش داده شده است و در بخش بزرگتر در سمت راست داده های آن دیتابیس پس از انتخاب آن قابل مشاهده است. در این قسمت از سمت چپ می توانید دیتابیس خود را انتخاب کنید. همچنین در صورت کلیک بر روی علامت + جداول دیتابیس بصورت ساختار درختی نمایان می شود که با کلیک بر روی هر یک از این جداول جهت ویرایش باز می شود.

مدیریت دیتابیس در phpmyadmin

مدیریت دیتابیس در phpmyadmin

در این بخش پس از انتخاب دیتابیس در سایدبار سمت چپ، دیتابیس در سمت راست نمایان می شود. به جهت خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل از طریق phpmyadmin، کافیست بر روی تب Export در تب های بالای این صفحه کلیک کنید تا وارد قسمت خروجی گرفتن از دیتابیس شوید.

خروجی سریع از دیتابیس سی پنل

خروجی سریع از دیتابیس سی پنل

در این صفحه بصورت پیشفرض گزینه Quick یا سریع انتخاب شده است. در این حالت با تنظیمات پیشفرض با کلیک بر روی گزینه Go و فرمت انتخاب شده دیتابیس اکسپورت گرفته شده و فایل نهایی برای دانلود به شما داده می شود. بهترین فرمت در این حالت همان فرمت SQL می باشد. در این روش فایل با این فرمت ممکن است حجم نسبتاً بالایی داشته باشد. اما می توانید پس از دریافت آن را فشرده کنید.

خروجی custom از دیتابیس سی پنل

خروجی custom از دیتابیس سی پنل

در صورتی که قصد دارید خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل را سفارشی سازی کنید، کافیست بر روی گزینه دوم در این صفحه یا Custom کلیک کنید. در این حالت می توانید جداول موردنظر را انتخاب کنید. البته اگر قصد تهیه پشتیبان از دیتابیس را دارید بهتر است تمامی جداول انتخاب شده باشند.
Rename exported databases/tables/columns: با استفاده از این گزینه می توانید نام دیتابیس را تغییر دهید.
Use LOCK TABLES statement: با انتخاب این گزینه از عبارت قفل جداول در دیتابیس استفاده می شود و امکان ویرایش را نمیدهد.
Save output to a file: در این روش فایل فشرده شده در یک فایل جهت دانلود قرار میگیرد، مثل یک فایل فشرده ZIP.
File name template: نام تمپلیت یا قالبی است که برای این نوع ذخیره سازی دیتابیس استفاده می کنید.
Character set of the file: نوع انکود رشته ها در دیتابیس می باشد.
نوع فشرده سازی دیتابیس می باشد. در صورتی که جداول دیتابیستان حجم بسیار زیادی دارد پیشنهاد می شود از این گزینه ها استفاده کنید.
Export tables as separate files: با انتخاب این گزینه هر جدول در یک فایل جداگانه اکسپورت می شود.
View output as text: دیتابیس شما را بصورت متن های کد شده خروجی می دهد.
قسمت های مهم در خروجی یک دیتابیس بصورت سفارشی تنها نوع فشرده سازی است و موارد دیگر تنها جهت تهیه یک بکاپ از دیتابیس پیشنهاد نمی شود. کماکان این که در حالت quick یا سریع هم می توانید از دیتابیس خود بدون هیچ مشکلی یک خروجی تهیه کنید و در مواقع موردنیاز از آن برای درون ریزی یا import استفاده کنید.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با Backup

در سی پنل در قسمت Files که معمولاً اولین بخش یک هاست سی پنل است گزینه ای وجود دارد تحت عنوان Backup که پیشتر آموزشی با نام آموزش تهیه فول بکاپ در هاست سی پنل توضیح داده شده است که چگونه یک فول بکاپ کامل تهیه شود. اما در روش پیشین از تمام اطلاعات و فایل ها پشتیبان تهیه می شود که دریافت و نگهداری از آن به مراتب مشکل تر است. با استفاده از آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با backup تنها از دیتابیس خود بکاپ تهیه می کنید و نیازی به دانلود حجم بسیار زیادی از اطلاعات نیستید.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل

پس از کلیک بر روی گزینه Backup در هاست سی پنل خود، وارد محیط بکاپ گیری در سی پنل می شوید. در این صفحه در سمت چپ گزینه ای را خواهید دید با عنوان Download a MySQL Database Backup. در این قسمت لیست دیتابیس های شما وجود دارید با این تفاوت که با کلیک بر روی آن ها بکاپ از آن دیتابیس دانلود می شود. اینطور بگوییم که هر بار به این قسمت مراجعه کنید آخرین بکاپ از دیتابیس شما جهت دانلود وجود دارد.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با Backup

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با Backup

در این روش دیتابیس از قبل نیز فشرده شده است و با فرمت gz آن را می توانید دریافت کنید. تقریباً می توان گفت که ساده ترین و سریع ترین روش بکاپ گیری از دیتابیس به همین شکل است. اما در صورتی که این بکاپ گیری حساس تر است و در زمان کمتری ویرایش هایی در آن صورت گرفته است روش phpmyadmin پیشنهاد می شود. همچنین در صورتی که بکاپ گیری و نگهداری اطلاعات و فایل های پشتیبان سایت شما بسیار مهم است، پیشنهاد می شود هاست بکاپ جداگانه ای تهیه و استفاده کنید.

آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل با افزونه وردپرس

در صورتی که شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونه های پشتیبان گیری نیز استفاده کنید. برخی از این افزونه می توانند بصورت زمان بندی شما از دیتابیس و فایل های شما بکاپ تهیه و نگهداری کنند. این افزونه قابلیت های بیشتر دیگری نیز جهت بکاپ گیری از اطلاعات سایت دارد که در صورتی که علاوه بر بکاپ گیری هاست خود بخواهید بکاپ دیگری هم داشته باشید، می تواند مفید باشد.

برخی افزونه های وردپرس که با استفاده از آن ها می توان بکاپ گیری از دیتابیس نیز داشته باشید:

  • افزونه jetpack
  • افزونه wp database backup
  • افزونه wp db manager
  • افزونه backwpup

شما عزیزان می توانید با تهیه هاست ارزان وردپرس از دهاستینگ، در صورت نیاز به بکاپ از دیتابیس از طریق تیکت اعلام کنید تا بصورت فایل پیوست برایتان ارسال شود. همچنین سرویس های هاست دهاستینگ بصورت یک روز در میان کاملاً منظم و دقیق بکاپ گیری انجام می دهد و تمامی این نسخه های پشتیبان هم توسط کاربر در سی پنل و هم از طریق کارشناس پشتیبانی قابل استفاده خواهد بود.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست