در آموزش ورود به سی پنل هاست چندین روش وجود دارد که هر یک از آن ها به ورود شما به Cpanel هاست کمک می کند. سی پنل یک پنل فوق العاده قدرتمند برای مدیریت هاست می باشد. ورود به آن تنها می بایست توسط مدیر سایت انجام شود و این اطلاعات ورود نباید در دسترس عموم قرار گیرد. در سی پنل هاست می توان هر اقدامی را جهت مدیریت هاست و سایت انجام داد و به همین جهت است که در ورود به سی پنل می بایست دقت لازم صورت گیرد.

ورود به سی پنل از روش های مختلفی قابل انجام است اما مهم این است که از روش هایی استفاده شود که ساده تر باشند و خطر امنیتی برای شما ایجاد نکنند. برخی در هاست وردپرس خود افزونه های مدیریت هاست نصب می کنند که باعث می شود ریسک بالایی در امنیت سایت ایجاد شود زیرا با هک شدن وردپرس هکر یا شخصی که نفوذ کرده است از آن طریق به هاست شما دسترسی پیدا می کند. پس بهترین روش برای ورود به سی پنل از طریق روش های مستقیم می باشد.

صفحه ورود به سی پنل

صفحه ورود به سی پنل

ورود به سی پنل

ابتدا در نظر داشته باشید که ممکن است در هر هاستینگ یا میزبانی وب شرایط و سیاست های متفاوتی برای ورود به Cpanel هاست وجود داشته باشد. همچنین زمانی که هاستی تهیه می شود معمولاً یک ایمیل حاوی اطلاعات ورود به هاست به کاربر ارسال می شود که این اطلاعات جهت هر گونه استفاده از هاست بسیار اهمیت دارد و نباید به دست افراد دیگری برسد. در ادامه چند روش جهت ورود به سی پنل گفته می شود.

‎ورود به سی پنل از طریق ناحیه کاربری

تقریباً می توان گفت تمام شرکت های ارائه دهنده هاست در سایت خود سیستم ناحیه کاربری دارند که از آن طریق با عضویت و ایجاد یک حساب کاربری می توان سرویس های تهیه شده را مدیریت کرد. در این روش که ساده ترین و بهترین روش ورود به هاست سی پنل می باشد، هیچ نیازی به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور هاست نمی باشد و در همین راستا کمترین ریسک جهت ورود وجود دارد. در نهایت دقت داشته باشید که شرکت میزبان این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده باشد.

ورود به سی پنل از طریق ناحیه کاربری

ورود به سی پنل از طریق ناحیه کاربری

ورود به سی پنل از طریق دامنه

دومین و متداول ترین روش ورود به سی پنل هاست، از طریق دامنه می باشد. دقت داشته باشید که در این روش حتماً می بایست ثبت دامنه انجام داده باشید و dns های دامنه را به هاست ست کرده باشید و در نهایت اتصال هاست و دامنه برقرار باشد. سی پنل درگاه های پیشفرضی برای ورود به بخش های مختلف دارد که معمولاً هیچ میزبان یا مدیر سروری این پورت ها را تغییر نمی دهد. پورت ورود به سی پنل ۲۰۸۳ و ۲۰۸۲ می باشد. هر دوی این پورت ها با ورود پس از دامنه و عبارت : و پورت های گفته شده قابل انجام است.

بطور مثال اگر بخواهیم وارد سی پنل وب سایت خود شویم در قسمت ورود آدرس در مرورگر این چنین وارد می کنیم: mysite.com:2083 یا mysite.con:2082. البته ناگفته نماند که در گذشته بسیاری از میزبانی های وب عبارت cpanel پس از آدرس اینترنتی را برای ورود به سی پنل قرار می دادند مثل mysite.com/cpanel که دیگر این روش خیلی باب نیست و ممکن است فعال نباشد. پس از ورود آدرس اینترنتی صفحه سی پنل برای شما باز می شود که می بایست نام کاربری و رمز عبور هاست خود را وارد کنید.

ورود به سی پنل از طریق IP

همانطور که می دانید هر هاست بر روی یک سرور میزبانی می شود و هر سرور دارای یک IP ثابت می باشد. این IP ها در صورتی که یک سرور اختصاصی داشته باشید می تواند بعنوان یک دامنه نیز عمل کند. پس از طریق IP نیز دقیقاً به روش ورود به سی پنل از طریق دامنه با این تفاوت که به جای دامنه IP وارد شود نیز قابل انجام است. بطور مثال IP سرور ۱٫۱٫۱٫۱ می باشد. بدین منظور جهت ورود به سی پنل از طریق IP در مرورگر وارد می کنیم ۱٫۱٫۱٫۱:۲۰۸۳ یا ۲۰۸۲٫ در این حالت نیز ریدایرکت به هاست نیم انجام می شود و صفحه ورود نیز باز می شود.

ورود به سی پنل از طریق هاست نیم

به جهت این که هاست ها مدام در قسمت های مختلف IP را نشان ندهند، دارای یک نام هاست یا host name هستند. این هاست نیم ها در مرورگر ها زمانی که بطور پیشفرض بر روی سرور ست شده باشد و کاربری قصد ورود به سی پنل داشته باشد نمایان می شود. بطور مثال هاست نیم سرور شما linux.hostname.com می باشد. شما با وارد کردن آدرس اینترنتی mysite.com:2083 به صفحه ای ریدایرکت می شوید که هاست نیم به شکل linux.hostname.com:2083 است می شوید.

این هاست نیم را می توانید در هر بار ورود با توجه به این که در هر بار وارد کردن دامنه و ۲۰۸۳ به آن ریدایرکت می شوید، بطور مستقیم وارد کنید. به این صورت کاملاً به شکل مستقیم به صفحه ورود به سی پنل سرور هدایت می شوید. البته در این حالت اگر تمام سایت های شما در یک سرور باشد، با وارد کردن هر یک از نام های کاربری و رمز عبور هر هاست، می توانید وارد Cpanel همان هاست شوید و نیازی نیست هرباره دامنه موردنظر و ۲۰۸۳ یا ۲۰۸۲ را وارد کنید.

چند نکته در ورود به هاست سی پنل

شاید در ظاهر ورود به سی پنل امری بسیار ساده و روزمره باشد، اما همین روزمرگی و ورود و خروج های مکرر ممکن است شما را دچار مشکلاتی کند. در ابتدا دقت داشته باشید که حتی اگر بهترین امنیت را در سرور خود داشته باشید، اگر موارد امنیتی در ورود به هاست سی پنل خود را رعایت نکنید ممکن است دچار مشکلاتی شوید. پس بهتر است به یک سری نکات امنیتی در ورود به هاست سی پنل خود دقت داشته باشید تا هیچگاه در انجام این امر دچار مشکلات امنیتی نشوید.

مشکل فایروال سرور در ورود به هاست سی پنل

در اکثر هاستینگ ها مثل هاست ایران یا خارج، فایروال ها که دیواره های آتش نیز نامیده می شوند از ورود های مشکوک به سرور جلوگیری می کنند. بطور پیشفرض اگر ۳ بار نام کاربری و رمز عبور خود را در صفحه ورود به سی پنل اشتباه وارد کنید، سرور IP شما را بلاک می کند و دیگر اجازه لود شده صفحه را به شما نمی دهد. این یکی از پرتکرار ترین مشکلات کاربران در استفاده از هاست می باشد که معمولا نیز به صفحه ای روبرو می شوند که گویا سایت یا هاستشان اصلاً بالا نیست و لود نمی شود و ممکن است دیگر حتی سایتتان هم برایتان باز نشود.

بلاک شدن IP در سرور

بلاک شدن IP در سرور

اما راه حل این مشکل چیست؟ ساده است، می بایست در ورود اطلاعات خود دقت بسیاری کنید. بخصوص در رمز عبور ها که در کپی شدن ها ممکن است فاصله در ابتدا و انتهای آن وارد شود. دقت کنید که اگر در بار دوم نتوانستید وارد شوید یکبار این مسئله را با هاستینگ خود مطرح کنید، اما اگر IP شما بلاک شد دو راه حل برای شما وجود دارد. اول این که IP اینترنت خود را به هاستینگ اعلام کنید تا آنبلاک کند و راه دوم این که اگر از مودم استفاده می کنید یکبار آن را خاموش و روشن کنید تا IP اینترنت شما تغییر کند.

مشکل استفاده از شبکه های واسط در ورود به سی پنل

منظور از شبکه های واسط VPN ها یا فیلترشکن ها می باشد. این کانکشن ها بخصوص فیلترشکن ها اصلاً شرایط امنیتی مناسبی ندارند. البته در برخی از هاست ها بدلیل سطح بالای امنیت سرور امکان رویت کردن و ورود به سی پنل با فیلتر شکن وجود ندارد. پس پیشنهاد می شود هیچ گاه با استفاده از VPN ها یا فیلتر شکن ها وارد Cpanel هاست خود نشوید تا مشکلات امنیتی در آینده گریبان گیر شما نشود. اما استفاده از آن ها صرفاً جهت این که بررسی کنید آیا IP شما را سرور مسدود کرده است یا خیر می تواند مناسب باشد.

شما عزیزان می توانید به جهت جلوگیری از مشکلات امنیتی سایت خود با توجه به موارد گفته شده، پکیج امنیتی سایت سفارش دهید تا متخصصات دهاستینگ در این زمینه امنیت سایت شما را افزایش دهند تا از هرگونه نفوذ در سایت شما جلوگیری شود. همچنین در صورتی که این مود سکوریتی شما را دچار مشکل کرده است از طریق تیکت با دهاستینگ مطرح کنید تا آن را برای شما غیرفعال کند.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست