یک طراح وب کیست و چه نقشی را در ساخت یک سیستم تحت وب دارد؟ خب قبلا فکر می کردیم این سئوالیست که همه می دانند. اما کم کم و بعد از مدت زیادی به این نتیجه رسیدیم که اکثرا نقش طراح وب را نمی دانند.

تاریخچه پیدایش طراحی وب سایت

تاریخچه پیدایش طراحی وب سایت            برای مثال افرادی فکر می کنند طراح وب همان گرافیست است یا طراح وب یک برنامه نویس نیست. متاسفانه حتی افراد متخصصی که در این حوزه فعالیت می کنند، دقیقا نمی دانند نقش طراح وب دقیقا چیست. خیلی شنیدم که طراح وب را به نقاش یا گرافیست تشبیه می کنند، و متاسفانه این شنیده های بنده از افراد حرفه ای و مدیران آی تی بوده است نه بقال محل و همانند این ها. حالا برای اینکه دقیقا بدانید که طراحان وب کیستند نگاهی به تاریخچه طراحی وب می اندازیم. برای طراحی وب سایت نیاز به یک هاست نیز می باشد.

            بگذارید برای معرفی یک طراح وب، برگردیم به سال ۱۹۹۱ زمانیکه تیم برنرزلی اولین صفحه وب دنیا را که شامل چند پاراگراف و یک لینک به ایمیل خودش به صورت mailto را ایجاد کرد و در آن زمان وب واقعا فقط همین بود. پس تیم برنرزلی شد اولین طراح وب تاریخ شد. اما داستان به همین جا ختم نشد بعد از این اختراع, خیلی ها از وب استقبال کردند و وب­روز­به­روز­پیشرفت­کرد.

بعد ها وب سایت ها به موارد بیشتری مجهز می شدند تا اینکه زبان اچ تی ام ال به وجود آمد. اولین و مهمترین بخش اچ تی ام ال، هایپر لینک ها بودند که ما رو به صفحات دیگری پیوند می دادند. دیری نگذشت که ورود تصاویر، وب را متحول کرد و طراحان وب صفحاتی را طراحی می کردند که خیلی زیبا به نطر می رسید(البته در زمان خودشان). گرافیک سایت ها روز به روز قوی تر شدند. همینطور ورود تصاویر متحرک به وب آغاز شد. حالا طراحان وب هم باید نقش یک مهندس، هم نقش یک هنرمند کامپیوتر را ایفا می کردند. حالا طراحان وب گاهی باید نقش یک طراح انیمیشن را ایفا می کردند. سپس اپلت های جاوا به وب اضافه شدند که به همان سرعت هم به مرور از وب کنار گذاشته شدند و کسی تحویلشان نگرفت. نرم افزار هایی مثل فرانت پیج هم که در آن زمان خیلی ساده تر بودند به کمک طراحان وب آمدند.

            اما یک اتفاق وب را کاملا متحول کرد و آن هم ورود زبان های برنامه نویسی تحت سرور که به طراحان وب اجازه می داد سایت هایی طراحی کنند که کاملا پویا باشند. در اینجا بود که برخی طراحان وب پرچم های سفید را بالا بردند و راهشون را کج کردند. اما برخی اعتقاد داشتند که یک طراح وب حرفه ای باید برنامه نویسی تحت سرور را نیز بلد باشد.

            معمولا زبان های برنامه نویسی تحت وب توسط طراحان وب نوشته می شد برای همین در آن موقع کدهای سروری و اچ تی ام ال در یک فایل نوشته می شدند. زبان های برنامه نوبسی همچون Perl, Ruby, JSP, ASP Classic آن موقع ها متداول بودند. همینطور بانک اطلاعاتی Access که برای ASP Classic استفاده می شد.

اچ تی ام ال روز به روز کامل تر می شد و طراحان روز به روز روش استفاده از اچ تی ام ال را تغییر می دادند و گاهی بخشی از آن را منسوخ شده می دانستند. ظهور HTC, DHTML, XHTML ها نیز در این مسیر توسعه قرار داشتند.
اما هنوز اچ تی ام ال ضعف هایی زیادی داشت، اینجا بود که سر و کله CSS پیدا شد. سی اس اس  به کمک اچ تی ام ال آمد، اما کم کم قوی تر شد تا جائیکه امروزه قسمت اعظم کدهای اچ تی ام ال منسوخ شده. سی اس اس کدها را بسیار سبک تر و قابل تغییر تر کردند. البته قابلیت های سی اس اس به حدی رسید که برخی از طراحان از Table ها که اساس اچ تی ام ال هستند متنفر شدند و دست به طراحی ها به روش Tabeless زدند. مهترین ویژگی که امروزه یک طراح وب حرفه ای باید به آن مسلط باشه، همین استفاده صحیح از سی اس اس است. به طوری که هم باید تا حد امکان خلاصه و بهینه برای تمام مرورگر ها باشد.

همانطور که گفته شد ابتدا طراجی سایت فقط اچ تی ام ال کار می کردند، پس هنوز هم به کسی که فقط اچ تی ام ال را بلد باشد می توان طراح وب گفت. البته کسی هم که سایر موارد مورد نیاز ایجاد یک وب سایت را بلد باشد باز هم یک طراح وب است. بعد ازگذشت سال ها از اختراع وب، برای ایجاد وب سایت بزرگ افراد زیادی با تخصص های منحصر به فردی در کنار یکدیگر به صورت تیمی کارمی کنند و همانطور که معمولا طراحان وب سایت ها، برنامه نویسی، گرافیک، فلش، سئو و یا جاوا اسکریپت را می توانند به سایر افراد متخصص تر واگذار کنند. برنامه نویسان نیز می توانند برخی از تخصص های خود را به تحلیل گران، طراحان بانک های اطلاعاتی واگذار کنند. امروزه وب نیازمند افراد متخصص است. برای مثال هیچ اشکالی ندارد که شما فقط متخصص آژاکس باشید به جای اینکه یک برنامه نویس همه فن حریف باشید, پس همینطور هیچ اشکالی ندارد که شما فقط یک SEO کار باشید به جای اینکه طراح وب همه فن حریف باشید.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست