آموزش رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP یکی از آموزش های موردنیاز برای کاربرانی است که مشکل ارسال ایمیل در وردپرس دارند. جهت ارسال ایمیل در وردپرس ساده ترین روش استفاده از افزونه های smtp می باشد که این اجازه را به وردپرس می دهد تا بصورت کاملاً امن ایمیل ها را ارسال کند. این ارسال ایمیل ها شامل تمامی ایمیل هایی می شود که بواسطه وردپرس بصورت خودکار و سیستمی ارسال می شوند. بخش هایی از وردپرس مثل ایمیل هایی که مدیر سایت و همچنین کاربران ارسال می شوند از این دست ایمیل ها هستند.

مشکل ارسال ایمیل در وردپرس

حتماً شما هم در صورت خرید یک هاست اشتراکی متوجه مشکل در ارسال ایمیل در وردپرس شده اید. البته این را نمی توان صرفاً یک مشکل دانست زیرا مسائل امنیتی در ارسال ایمیل ها دخیل هستند و باعث می شود تا به این مورد برخورد کنیم. ارسال ایمیل ها در یک وب سایت یا یک سامانه مهم ترین بخش آن ها هستند که باید حتماً بصورت قابل قبلی انجام شوند. ممکن است برای یک سایت بسیار ساده یا شخصی خیلی برایمان مهم نباشد که وردپرس ایمیلی ارسال کند یا خیر، اما برای سایت هایی که کاربر محور هستند یا در نتایج گوگل رتبه های خوبی دارند مهم است که ایمیل ها منظم ارسال شوند.

حالا سوال اینجاست: چرا وردپرس بصورت پیشفرض نمی تواند ایمیل ارسال کند؟

بطور کلی ارسال ایمیل ها در یک سرور توسط تابعی به نام mail ارسال می شود. این تابع بدون آن که احراز هویتی بصورت امن انجام دهد به تمام درخواست های ارسال ایمیل پاسخ می دهد. این لحاظ بسیار مناسب است که برای ارسال ایمیل نیاز به اقدام خاص و پیچیده ای نمی باشد اما عیب بزرگی در خود دارد. در این شرایط تمامی ایمیل ها بدون هیچگونه نظارتی ارسال می شوند و در صورت ارسال ایمیل های اسپم و مشکلات مشابه اختلالات جدی برایتان ایجاد می کند.

در یک سرور اگر ارسال ایمیل ها بدون احراز هویت و در حالت امن انجام نشود باعث می شود تا صف ارسال ایمیل در سرور یا همان Mail Queue پر شود. پر شدن صف ایمیل باعث بالا رفتن لود سرور و اشغال شدن منابع زیادی از آن سرور می شود. در نهایت سرور نیز دچار مشکل کندی شدید و اختلالات مشابه می شود. البته که دیگر ایمیل ها در این شرایط با تاخیر بسیار زیاد ارسال می شوند و صف ارسال ایمیل همیشه پر خواهد بود. به همین جهت است که در سرور های اشتراکی و بعضاً حتی سرور های خصوصی هم تابع mail مسدود می شود تا ایمیل اسپم ارسال نکند.

SMTP چیست؟

SMTP که مخفف Simple Mail Transfer Protocol است یک روش تکنیکال و استاندارد برای ارسال ایمیل در شبکه است. این روش تنها برای ارسال ایمیل استفاده می شود و برای دریافت ایمیل از مواردی نظیر IMAP و POP3 استفاده می شود. پروتکل SMTP برخلاف تصورات بسیاری از افراد، کاملاً ساده احراز هویت می کند و درخواست ارسال ایمیل را به سرور می رساند. این روش باعث می شود تا رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP رفع شود و دیگر خطرات مختلفی برای ارسال ایمیل در سرور وجود نداشته باشد.

استفاده از SMTP با نصب افزونه در وردپرس

در وردپرس به روش های کد نویسی و برنامه نویسی می توان SMTP را راه اندازی کرد و از این پروتکل برای ارسال ایمیل در وردپرس استفاده نمود. اما مشخصاً نیاز به دانش و تجربه زیادی دارد که بتوانید آن را راه اندازی کنید. پیشنهاد ما استفاده از یک افزونه بسیار سبک و ساده است تا بدون نیاز به علم و دانش برنامه نویسی براحتی از این پروتکل در رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP استفاده کنید. این افزونه کندی در سایت شما ایجاد نمی کند و کاملاً در بک اند وردپرس فعالیت دارد، لذا استفاده از آن هیچ مانعی ندارد.

گام اول: نصب افزونه

نخستین گام برای راه اندازی SMTP در وردپرس جهت ارسال ایمیل نصب یک افزونه بسیار ساده است. نام افزونه wp mail smtp by wpforms می باشد. در همین ابتدا اشتباه نکنید که این یک افزونه فرم ساز است و نام wpforms نام مجموعه ای است که این افزونه را ساخته است. پس این مسیر را دنبال کنید تا افزونه را نصب کنیم:

پیشخوان > افزونه ها > افزودن > جستجوی wp mail smtp by wpforms و در نهایت هم اکنون نصب نمایید.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - دهاستینگ

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – دهاستینگ

گام دوم: پیکربندی افزونه ارسال ایمیل SMTP

پس از آن که افزونه را با موفقیت نصب و فعال کردید بصورت خودکار به صفحه ویزارد پیکربندی افزونه هدایت می شود. پیشنهاد ما این است که این صفحه ویزارد را ادامه دهید تا مستقیماً به سراغ آن چه که نیاز داریم برویم. چه نیاز داریم؟ پیکربندی افزونه در زمان بسیار کوتاه بدون آن که قرار باشد درگیر یک سری تنظیمات اضافه بشویم. پس به شکل صحفه زیر این صفحه ویزارد را شروع می کنیم تا به ادامه کارمان یعنی رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP برسیم.

انتخاب روش استفاده از پروتکل SMTP

در این مرحله که اولین مرحله می باشد باید روشی که قرار است از این پروتکل استفاده کنیم را انتخاب کنیم. سرویس هایی در این قسمت قابل مشاهده هستند که میلر ها یا سرویس دهندگان ایمیل معروف در سطح جهانی لیست شده اند. شاید تنها قسمتی که برای شما به چشمتان آشنا بیاید GMAIL سرویس Google باشد. اما ما که قرار نیست با جیمیل ایمیل های سایتمان را ارسال کنیم؟ در حالی که می توانیم با نام دامنه سایتمان ایمیل بفرستیم. پس در این شرایط آخرین گزینه یعنی SMTP های دیگر را انتخاب می کنیم.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - انتخاب نوع ارسال کننده ایمیل

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – انتخاب نوع ارسال کننده ایمیل

تنظیمات افزونه

می رسیم به اصل کار یعنی تنظیمات افزونه تا بتوانیم رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP را حل کنیم. در این جا یک موضوع بسیار مهمی وجود دارد و این است که اگر اطلاعات فیلد های مربوطه را نمیدانیم از میزبان خود سوال کنیم. بطور مثال شما باید بدانید که میزبان هاست SMTP که یک فیلد بسیار مهم است را چگونه پر کنید. البته که ما این موارد را بصورت استاندارد توضیح می دهیم اما اگر در ادامه کار مشکل داشتید ممکن است میزبان شما که به طور مثال یک هاست وردپرس از آن ها تهیه کرده اید از روش های استاندارد برای این موارد استفاده نکرده باشد.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - تنظیمات افزونه wp mail smtp by wpforms

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – تنظیمات افزونه wp mail smtp by wpforms

در ادامه قرار است که یک به یک فیلد های مربوطه را پر کنیم و تست ارسال ایمیل را انجام دهیم. پس با ما با آموزش رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP همراه باشید و مطابق با توضیحات داده شده موارد را انجام دهید.

  • میزبان SMTP (Host): در این قسمت باید میزبان ایمیل هاست خود را وارد کنید. معمولاً به این شکل است که mail. را وارد کرده و در ادامه آدرس سایت را وارد می کنید. بطور مثال: mail.dehosting.ir
  • رمز نگاری: نوع رمزنگاری در بهترین حالت خود TLS می باشد و بهتر است از همین گزینه بصورت پیشفرض استفاده کنید.
  • پورت: پورت ارسال ایمیل معمولاً مقادیر ۵۸۷ و ۴۶۸ می باشد. ما در اینجا از پورت ۵۸۷ استفاده می کنیم.
  • احراز هویت: احراز هویت بخش مهمی است که در حالت SMTP های دیگر که انتخاب کرده ایم باید وارد کنیم. پس دقت کنید که این بخش انتخاب شده باشد. حالا طبق آموزش ساخت ایمیل info که قبلاً داده ایم موارد زیر را پر می کنیم.
    • نام کاربری: نام کاربری آدرس ایمیل ما می باشد. حالا آدرس ایمیل ما چیست؟ تصویر اشتباه اینجاست که اطلاعات ایمیل شخصی خود را وارد می کنیم. باید به هاست خود مراجعه کرده و یک ایمیل بسازید. ایمیل ساخته شده را بطور کامل وارد می کنیم، بطور مثال: no-reply@dehosting.ir
    • رمز عبور: ایمیلی که در هاست ساخته اید را به یاد دارید؟ باید رمز عبوری که در حین ساخت ایمیل انتخاب کرده اید را وارد کنید. دقت کنید رمز را کپی و جایگزاری کنید و در ابتدا و انتهای آن فاصله نیافتاده باشد.
  • نام ارسال کننده: نام ارسال کننده ایمیل می باشد که در حین دریافت ایمیل در تایتل یا عنوان ایمیل نمایان می شود. بهتر است از عنوان سایت خود استفاده کنید، بطور مثال دهاستینگ
  • Force From Name: این مورد را فعال کنید تا نام ارسال کننده که مشخص کرده اید قرار بگیرد و موارد دیگر مثل افزونه ها یا قالب و وردپرس آن را تغییر ندهند.
  • ایمیل ارسال کننده: تمایل دارید ایمیل هایی که ارسال می شوند با چه ایمیلی مشاهده شود؟ زمانی که ایمیلی دریافت می کنید ارسال کننده آن مشخص شده است. بطور مثال وارد می کنیم: no-reply@dehosting.ir
  • Force From Email: این مورد را فعال کنید تا به افزونه اطمینان بدهید که فرمان دیگری از بخش های دیگر وردپرس مثل افزونه های دیگر نگیرد و در عملکرد آن اختلال ایجاد نشود.
رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - تنظیمات انجام شده در افزونه

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – تنظیمات انجام شده در افزونه

انتخاب ویژگی های بیشتر برای افزونه

بیایید خلاصه و راحت به شما بگوییم، در این مرحله به جز دو مورد اول که پیشفرض فعال هستند و نمی توان آن ها را مدیریت نمود، موارد دیگر را غیرفعال کنید و به راه خود ادامه دهید. زیرا برای کاری که بدنبال آن آمده بودیم و رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP است را انجام داده ایم و تنها باید آن را به انتها برسانیم. اما نظر با خودتان است که اگر تمایل دارید از ویژگی های مختلفی که در این قسمت برای شما آورده شده است استفاده کتید.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - تیک گزینه های اضافه را بردارید و به مسیر خود ادامه دهید.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – تیک گزینه های اضافه را بردارید و به مسیر خود ادامه دهید.

کمک به WP SMTP

در این قسمت افزونه از شما می خواهد تا ایمیل خود را وارد کنید و به بهتر شدن افزونه کمک کنید. این مورد کاملاً بستگی به خودتان دارد اما ما به هیچ عنوان آن را پیشنهاد نمی کنیم. زیرا باعث می شود تا Tracker هایی توسط افزونه برایتان ایجاد و باعث مصرف منابع شود. پس مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه Skip This Step کلیک کنید و از این مرحله براحتی بگذرید.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - عبور از مرحله کمک رسانی به افزونه

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – عبور از مرحله کمک رسانی به افزونه

پایان نصب و راه اندازی افزونه

تبریک می گوییم، نصب و پیکربندی افزونه به پایان رسید. حالا که گزینه Skip را در مرحله قبلی زدید با تصویر زیر روبرو می شوید که نشان دهنده پایان کار است. البته که از شما خواسته است که لایسنس وارد کنید اما جای نگرانی نیست زیرا که افزونه WP Mail Smtp by WPForms کاملاً رایگان است و این مورد مربوط به نسخه Pro یا تجاری آن می باشد. پس از اینکه تصویر زیر را مشاهده کردید یک مرحله دیگر برای انجام کار باقی خواهد ماند.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - تنظیمات افزونه WP Mail SMTP by WPForms

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – تنظیمات افزونه WP Mail SMTP by WPForms

گام سوم: تست عملکرد افزونه

پس از آن که صفحه لایسنس را Skip کردید و به مرحله بعدی رفتید افزونه بصورت خودکار یک ایمیل تست به ایمیل حساب کاربری شما در وردپرس ارسال می کند و نتیجه را به شما نشان می دهد. در نهایت باید تصویری مشابه تصویر زیر مشاهده کنید تا نشان دهد که افزونه بدرستی عمل می کند و کار شما به پایان رسیده است.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - ارسال ایمیل آزمایشی

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – ارسال ایمیل آزمایشی

مشکل ارسال ناموفق ایمیل در افزونه

تا به اینجای کار که در مورد رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP صحبت کردیم و با هم تنظیمات را انجام داده ایم، در ارسال ایمیل آزمایشی دو حالت داریم. حالت اول ارسال موفقیت آمیز است که در تصویر فوق آن را مشاهده کردید. اما در حالت دیگر ارسال ایمیل ناموفق خواهد بود و تصویری همانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که در ادامه به برخی از مواردی که باعث می شود ارسال ایمیل آزمایشی در افزونه wp mail smtp by wpforms صورت بگیرد اشاره می کنیم.

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP - ارسال ایمیل آزمایشی ناموفق

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP – ارسال ایمیل آزمایشی ناموفق

در این شرایط مواردی باعث شده اند تا ایمیل نتواند بدرستی ارسال شود. در نظر داشته باشید که نمی توان از متن خطا یافت که دقیقاً مشکل از کجاست و صرفاً شما را راهنمایی کرده است تا برخی موارد را مورد بررسی قرار دهید. مواردی که باعث می شود تا ایمیل آزمایشی افزونه ناموفق باشد به شکل زیر است:

  • اطلاعات وارد شده در تنظیمات افزونه صحیح نیست
  • سایت بر روی CDN قرار دارد
  • افزونه مرتبطی اختلال ایجاد می کند

اطلاعات وارد شده صحیح نیست

در اکثر مواقع اطلاعات وارد شده در تنظیمات افزونه صحیح نیست. در این شرایط یکبار اطلاعات خواسته شده را با میزبان خود مطرح کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات را بدرستی وارد کرده اید. پورت ایمیل ممکن است در برخی میزبانی ها متفاوت باشد و همچنین نام میزبان هم ممکن است دارای همین شرایط باشد. یکبار هم بررسی کنید که اطلاعات ورود به ایمیل ساخته شده در هاست صحیح باشد. به این شکل که سعی کنید با همان اطلاعات مستقیماً به وب میل خود وارد شوید.

سایت بر روی CDN قرار داد

دقت کنید که اگر dns های یک CDN مثل کلادفلیر بر روی دامنه ست شده باشد باید رکورد های ایمیل هم در این CDN ست شده باشند. رکورد های ایمیل مهم ترین آن ها Mail می باشد. پس از آن هم می توان به رکورد های SPF و DKIM هم اشاره داشت که جهت صحت ارسال ایمیل و احراز هویت آن هستند. این رکورد ها را باید به کمک CDN خود در بخش DNS و Records ایجاد کنید و مجدد ارسال ایمیل آزمایشی را تست کنید.

اختلال افزونه مرتبط

حتماً بررسی کنید که هیچگونه افزونه مرتبطی با ارسال ایمیل در میان افزونه های نصب شده در وردپرس شما وجود نداشته باشد. اختلال و ناسازگاری در میان افزونه های وردپرس یک مشکل بسیار شایع است که رخ داد زیادی هم دارند. در صورت نیاز یکبار تمام افزونه های خود را به جز افزونه WP Mail SMTP by WPForms غیرفعال کرده و مجدد ارسال ایمیل آزمایشی را چک کنید.

در نهایت اگر موفق نشدید که به کمک آموزش رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس با SMTP عمل کنید و ارسال ایمیل آزمایشی موفقیت آمیز نبود، در صورتی که مشترک دهاستینگ هستید مشکل خود را از طریق تیکت به بخش پشتیبانی فنی اعلام نمایید. کارشناسان دهاستینگ دسترسی پیشخوان وردپرس شما را دریافت خواهند کرد و مشکل را بررسی و رفع می کنند. امیدواریم که این آموزش برای شما عزیزان در دهاستینگ مثمر ثمر بوده باشد.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست