حل مشکلات پیچیده سئو به روش اکتشاف: این عنوان به خودی خود بسیار پیچیده عجیب است، چه برسد به محتوای آن. پیشنهاد می کنیم ابتدا به این فکر کنید که گوگل دیگر مثل قبل شما را دنبال نمی کند. جالا علاوه بر عجیب شدن، نگران کننده هم شد. منظور از اکتشاف همان پی بردن به مشکلاتی است که به سئوی شما دامن میزند و شما از آن غافل هستید. گوگل با توجه به تغییرات عجیبی که در سال ۹۷ ما در موتورهای جستجوی خود وارد کرد، وبمستران را وادار کرد تا به کشف آن اقدام کنند. البته طبق معمول چیز زیادی هم کشف نشد. در این پست قصد داریم اشاره ای به طراحی سایت نکنیم و یک راست به سراغ حل مشکلات پیچیده سئو به روش اکتشاف برویم. در این مقاله با تی اچ دیزاینر همراه باشید.
ارائه ای که چندی پیش در SMX با هانا تورپ و آرسن رابینوویچ برگزار شد، آخرین به روز رسانی های گوگل همراه با تشخیص و ابزار را برای بازرسی سایت خود جهت برگشت به مسیر پیشرفت در سئو را مورد بررسی قرار دادند. ما نیز می خواهیم این بررسی را مجدد بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
در SMX East «هانا تورپ»، رئیس استراتژی SEO در Found، و Arsen Rabinovitch، موسس و مدیر عامل شرکت TopHatRank.com، در جلسه «حل مشکلات پیچیده جستجوگرها را هنگامی که رفع استاندارد ها درخواست نمی شود» حضور داشتند. در ادامه از هر بخشی که در این جلسات ارائه شد را بررسی می کنیم.
هانا تورپ تغییرات گوگل و تجربه کشف کاربر را برجسته می کند
هانا با به اشتراک گذاشتن یک اسلاید با یک چک لیست جستجوگرهای اینترنتی که توسط رند فیشکین در گذشته ایجاد کرده بودند جلسه را آغاز کردند:
در این اسلاید که بسیار هم خلاقانه و جالب ارائه شد بود، یک چک لیست از کارهایی که باید جهت حل مشکلات پیچیده سئو به روش اکتشاف انجام داد ارائه شده بود. هانا تورپ و رَند فیشکین نام این اسلایدر را Whiteboard Friday یا “تخته سفید جمعه” قرار دادند. مشکل این است که خیلی از زمان Rand منتشر شده است که تخته سفید جمعه تغییر زیادی کرده است. یک جنبه از آنچه تغییر کرده است ظهور تطبیق عصبی است. به عنوان مثال، با توجه به گفته دنی سولیوان، ۳۰٪ از تمام پرس و جو ها از تطابق عصبی(neural matching) استفاده می کنند، همانطور که در این مثال پرس و جو نشان داده شده است.
حل مشکلات پیچیده سئو به روش اکتشاف
در این مثال، ما یک کاربر می بینیم که جمله “چرا تلویزیون من عجیب به نظر می رسد” را جستجو کرده است اما در مقابل در نتایج در رابطه با “اثر صابون اپرا” دریافت شده است. این یک نمونه از تطابق عصبی در عمل است. یکی دیگر از تغییرات مهم این است که گوگل تبدیل به یک موتور کشف شده است، جایی که اکتشافات بیشتر از تمرکز در جستجو ها وجود دارد. این به معنای واقعی کلمه در مورد خوراک گوگل درست است. یکی دیگر از تغییرات مهم اضافه کردن لایه موضوع است.
در این نتیجه، بالاتر از نمودار، شما می توانید موضوعات زیر مربوط به نتیجه جستجو را مشاهده کنید. یکی دیگر از تغییرات قابل توجهی که توسط گوگل ایجاد شده، افزایش درک موجودیت ها است. این کار Google را قادر می سازد تا کارایی بسیار بالایی را در پیدا کردن محتوا که بیشتر مربوط به پرس و جو کاربر یا همان کوئری ها است را داشته باشد.
پس از آن هانا جدول مقایسه ای را که در رابطه با تفاوت جستجوهای طبیعی و اکتشافات آن ها بوده را نشان داد.
به عنوان جستجوگرها، ما تمایل به بهینه سازی برای جستجوی، نه کشف، جایی که این نهاد مقدار زیادی از ارزش را حفظ می کند را داریم. با توجه به این موضوع، ما باید از راه های دیگر برای رویکرد بهینه سازی، طوری که رَند فیشکین می گوید استفاده کنیم.
هدف سئو از سال ۱۹۹۸ میلادی تا ۲۰۱۵: اولین رنک برای محبوب شدن
هدف سئو از سال ۲۰۱۶ میلادی تا حالا: کاری کنیم که برندمان بیشتر مورد جستجو قرار گیرد تا محبوب شود
هانا سپس توصیه می کند که ما با این رویکرد سه جانبه به این ناحیه SEO جدید حمله کنیم:
- برتری فنی
- محتوای ساختار یافته
- بهترین بودن
از تجربه فنی خود برای ارزیابی تمرکز استفاده کنید
به این موضوع نیاز دارید، اما چهار دلیل برای شکست در حسابرسی وجود دارد:
- اجرای پیوسته
- اکوسیستم در حال تغییر است
- هیچ فرآیند کنترل تغییری وجود ندارد
- بیش از حد مردم دیگر آن هستند
چگونه بررسی های بهتری داشته باشید؟ این تمرکز شماست. در مورد این ها فکر کنید:
- درگیر بودن
- اولویت بندی زمان در مقابل تاثیر
- درک افراد درگیر
- محاسبه همه چیز
در مورد محتوای ساختاری خودتان هوشمند باشید
مسئله این است که کاربران بتوانند آنچه را که میخواهند پیدا کنند. در اینجا یک راه هوشمند برای فکر کردن درباره قالب بندی محتوای شما وجود دارد:
اساسا، شما می خواهید در چهار خط اول محتوا، هدف اصلی(پاسخ به سوال) را بیابید. سپس آن را با نمونه ها باز کنید و سپس روی آن نظر دهید. کمی توجه کنید، بسیار واضح و جالب است. تصویر فوق را هدف یک کاربر از بازدید صفحه تان را در نظر بگیرید. در ابتدا می خواهد متوجه هدف شود، به این معنی که مطلب درست را پیدا کرده است و با موضوعی که جستجو کرده است همخوانی دارد. در مرحله بعدی مثال هایی از را می بیند که متوجه موضوع مرتبط با جستجوی خود می شود و در نهایت پاسخ آن ها را میابد.
جزئیات نحوه محتوای شما را نیز قالب بندی می کند. برخی از ایده های اساسی در مورد چگونگی انجام این کار عبارتند از:
- اجتناب از حباب های بزرگ متن، پاراگراف ها را کوتاه نگه دارید
- جداول را تمیز نگهدارید و از قطعات زیادی از متن در آن جلوگیری کنید
- از متن بیش از حد در لیست ها اجتناب کنید و همچنین آنها را دو برابر نکنید
- نشانه گذاری ساختاری را به محتوای خود اضافه کنید
در فضای خود بهترین باشید
این برای موفقیت در جهان امروز بسیار مهم است. این بدان معنا نیست که شما باید در همه چیز بهترین باشید، اما فضای خود را برش دهید و سپس آن را بسازید. این با درک اینکه کاربر در سفر خود چه زمانی به سایت شما می رسد، شروع می شود. آنها در لحظه ای که به صفحه وب شما می رسند، چه نیاز دارند؟ درک تمامی شرایط ممکن برای بازدیدکنندگان به صفحه شما و سپس یک استراتژی برای یافتن بهترین ترکیب این شرایط ممکن را طراحی کنید.
یادتان باشد که گوگل بر روی کاربرانتان تمرکز می کند نه وب سایتتان. پس بیشتر از وقتی که برای وب سایتتان می گذارید، برای کاربرانتان بگذارید.
آرن رابینویچ نحوه ارزیابی مشکالت جستجوگرها و ابزارهایی را که می تواند شما را در مسیریابی قرار دهد، بیان می کند:
این یک سال بزرگ برای به روز رسانی های گوگل بود و باعث تغییرات در ترافیک شد، بعضی ها به طور قابل توجهی و برای بسیاری از سایت ها کمتر.
ماه بروزرسانی | جزئیات بروزرسانی |
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | گوگل اعلام کرد بروزرسانی بزرگی با کیفیت بالا در راه است |
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | گوگل اعلام کرد یکی دیگر از به روز رسانی های با کیفیت هسته گوگل در راه است |
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | به روز رسانی ماه فروردین در اینترنت ادامه می یابد |
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | یکی دیگر از به روز رسانی های با کیفیت(تایید نشده)، مجازات دستی برای لینک های بد است |
۲۷ تیر ۱۳۹۷ | به روز رسانی سرعت تلفن همراه(تأیید شده)، این تنها به سایتهایی که بسیار بسیار کند بودند، آسیب زده است |
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | به روز رسانی با کیفیت فراگیر با تمرکز بر e-a-t aka medic |
۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | به روز رسانی مهم کیفیت، احتمالا با توجه به لینک ها |
این بروزرسانی ها برای برخی از سایت ها، تاثیر بسیار بزرگی بود. شما می توانید نمونه ای از این نمودار SEM Rush یک سایت را ببینید که در طول سال به دو قطره بزرگ رسیده است:
هنگامی که ترافیک قابل توجهی را تجربه کرده اید، وقت تریاژ سئو است. گام اول این است که به علائم نگاه کنید:
- ما موقعیت ها را از دست دادیم
- ما ترافیک عالی را از دست دادیم
- ما تبدیلات را از دست دادیم
این خیلی خوب است که برای سئوی خود یک تایم لاین ایجاد کنید، مثل تصویر زیر:
تایم لاین فوق یک شوخی در رابطه با الگوریتم های جدید گوگل و از بین رفتن بسیاری از ترافیک های وب سایت ها است. شما با تایم لاین های خود با خودتان شوخی نکنید و آن را جدی بگیرید. یک تایم لاین در زمینه کارهایی مثل سئو که انجامشان همیشگی ست، می تواند مفید باشد. طبق برنامه حرکت کردن نوعی پیشرفت است. هنگامی که این تحقیق اولیه انجام می شود، وقت آن است که برخی از تشخیص ها انجام شود. با توجه به عللی که ممکن است علت احتمالی را رد کنیم، مفید است. برخی از چیزهایی که باید بررسی شوند عبارتند از:
- اقدامات دستی را بررسی کنید
- ببینید آیا علائم محیطی هستند یا خیر
- بررسی کنید که علائم تازه شروع به ظاهر شدن کرده اند
- تعیین اینکه آیا علائم مزمن هستند
این نیز مفید است که ببینید چه چیزی تحت تاثیر قرار گرفته است. آیا کل سایت یا فقط چند صفحه است؟ همچنین باید بررسی کنید که آیا رقبا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند یا خیر.
حفر دیگر می تواند شامل بررسی اینکه کدام یک از کلمات جستجو شده (یا رتبه بندی) را از دست داده اید می باشد. شما همچنین می توانید از ابزارهای شخص ثالث مانند SEMRush برای تأیید یافته های خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که گزارش بازرسی URL در GSC جدید را بررسی کرده اید تا ببینید آیا Google گزارش مشکلی را در آن ایجاد کرده است. بررسی کنید که آیا SERPs خود تغییر کرده اند یا خیر. شما همچنین می توانید گزارش پوشش فهرست را بررسی کنید و URL هایی را که نمایه شده اند اما در نقشه سایت مشاهده کنید.
بررسی گزارش پوشش نیز یک ایده خوب است. برخی از چیزهایی که باید جستجو شوند عبارتند از:
- به دنبال تکه های بزرگ صفحات در حال حرکت به داخل یا خارج شوید
- مسدود شدن robots.txt ، برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود به نوشته سئوی robots.txt، مثالی بزرگ برای جستجوگرها سر بزنید.
- از برچسب NoIndex خارج شده است
- Crawled – در حال حاضر نمایه نشده است
- صفحه متناوب با برچسب مناسب کانونی
کنسول جستجو واقعا یک معیار سنجش تشخیصی است، و در اینجا چند چیز دیگر هست که می توانید به آن ها نیز دقت کنید:
- آمار فروش را بررسی کنید(اگر فروشگاه دارید)
- گزارش منابع مسدود شده را بررسی کنید(مواردی در وبمسترتولز که ربات ها نوانسته اند بدلیل مشکلات سرور به آن ها دسترسی داشته باشند)
- بررسی پیشرفت های HTML را بررسی کنید(html improvments بخشی در وبمسترتولز است که بسیار کاربری است، حتما آن را مورد بررسی قرار دهید)
یکی دیگر از قسمت های غنی از اطلاعات، لاگ های مربوط به وب سرور سایت شماست. این فایل ها توسط شرکت میزبانی وب شما نگهداری می شود که حاوی اطلاعات زیادی در جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت شماست. چیزهایی که باید در اینجا جستجو شوند عبارتند از:
- کدهایی با وضعیت عجیب و غریب
- تله عنکبوت
- مسائل مربوط به عملکرد
- وضعیت کدهای متناوب
فراموش نکنید که به لینک های خود نگاه کنید، زیرا ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بر کل سایت تاثیر می گذارد. از یک ابزار خزنده مانند Screaming Frog یا DeepCrawl برای کرال کردن استفاده کنید. شناسایی و رفع همه مسائل که در آن پیدا کرده اید و صفحاتی را که خزنده خود را خالی می کنند شناسایی کرده و متوجه شوید چرا برایتان ضرروی است.
تی اچ دیزاینر امیدوار است تا مقاله فوق برایتان مفید واقع شده باشد. به امید سئوی بهتر و موفقیت بیشتر. طراحی وب سایت تی اچ دیزاینر
۴ دیدگاه. Leave new
خیلی خوب بود و البته خیلی هم جالب بود این گزارش.
خواهش می شود، موفق باشید.
هانا تورپو یادمه تو این گزارش ولی واقعاً پیچیده بود این کنفرانس ولی حرفای سالیوان وافعاً درست از آب درومد نمیدونستم کسی هم این گزارش رو اینقدر قشنگ تو سایتش کار کرده بودم دمتون گرم <۳
بله یکی از بهترین و پیچیده ترین کنفرانس های خبری در نوع خودش بود.