با آموزش ساخت شناسه ایرنیک در این سامانه قادر خواهید بود دامنه های ملی مثل ir را خریداری و ثبت کنید. آموزش ساخت شناسه ایرنیک تنها در سامانه nic قابل انجام بوده و با داشتن این شناسه می توانید ثبت دامنه ایرانی خود را انجام دهید.

در این آموزش خواهید آموخت:

  • شناسه ایرنیک چیست؟
  • چرا نیاز به یک شناسه ایرنیک داریم؟
  • چگونه شناسه ایرنیک داشته باشیم؟
  • چه نوع شناسه ای باید داشته باشیم؟
  • چگونه از شناسه ایرنیک استفاده کنیم؟

آموزش ساخت شناسه ایرنیک در سامانه NIC

پیشتر در وبلاگ دهاستینگ در مورد هاست و دامنه چیست؟ صحبت شده است و معنی و کاربرد دامنه ها گفته شده است. دامنه های ملی ایرانی با توجه قوانین کشور می بایست جهت کنترل و مدیریت در سامانه ای ثبت و تایید شوند. این سامانه در کشور ما سامنه ایرنیک یا nic می باشد. در حقیقت دامنه ها باید مورد تایید سازمانی کشوری باشد که بررسی کند دامنه ثبت شده با شناسه مطابقت دارد یا خیر و از قوانین گفته شده پیروی می کنند.

سامانه ایرنیک یا NIC

سامانه ایرنیک یا NIC که در آموزش ساخت شناسه ایرنیک در آن اشاره می شود، سامانه ای دولتی است که طبق قوانین مرکز ثبت دامنه کشوری ایران عمل می کند، درخواست های ثبت این دامنه ها را بررسی می کنند. بیشترین هدف از ایجاد این سامانه این بوده است که تنها ایرانیان بتوانند دامنه هایی مثل ir تهیه کنند، زیرا این دامنه متعلق به کشور ایران می باشد. پس این را در نظر داشته باشید که جهت ثبت این نوع دامنه ها باید حتماً شهروند ایرانی باشید.

شناسه ایرنیک چیست؟

شناسه ایرنیک یک شناسه در قالب یک حساب کاربری در سامانه مرکز ثبت دامنه کشوری ایران تحت عنوان ایرنیک می باشد. در این شناسه قالباً اطلاعات کاربری افراد ثبت می شود و بر اساس این اطلاعات دامنه های مورد درخواست جهت ثبت آن بررسی و تایید می شوند. هر کاربر تنها می تواند یک شناسه ایرنیک داشته باشد و این شناسه و اطلاعات مندرج در آن می بایست حتماً با مدارک شخصی آن کاربر مطابقت داشته باشد، در غیر اینصورت درخواست های وی رد می شود.

دلیل نیاز به شناسه ایرنیک

در ابتدای آموزش ساخت شناسه ایرنیک گفته شد که این شناسه تنها جهت درخواست های ثبت دامنه می باشد. کاربرانی که قصد دارد یک وب سایت برای خود پیاده سازی کنند، علاوه بر این که نیاز به یک هاست دارند، می بایست دامنه ای هم تهیه کنند. دامنه های ir یا دامنه های ایرانی دیگر بدلیل هزینه بسیار کم تقاضای بسیار زیادی دارد. به جهت این که این دامنه قابل ثبت باشد کاربر باید در سامانه ایرنیک شناسه ای ایجاد کرده و از این شناسه جهت ثبت دامنه خود استفاده کند.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

در اولین گام جهت ساخت شناسه ایرنیک می بایست به این سامانه به نشانی nic.ir مراجعه کنید. پس از مراجعه به سامانه ایرنیک در صفحه نخست طبق تصویر زیر در بالا سمت چپ گزینه هایی برای ساخت شناسه ایرنیک و یا ورود به این شناسه ها وجود دارد.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

پس از آن که در این صفحه از منوی مشخصه های شناسه بر روی گزینه ساختن شناسه کاربری کلیک کردید وارد صفحه ای می شوید که باید نوع شناسه خود را مشخص کنید.

انتخاب نوع شناسه کاربری ایرنیک

انتخاب نوع شناسه کاربری ایرنیک

در این صفحه چند نوع از شناسه های کاربری در این سامانه وجود دارد که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هر کدام از این نوع از شناسه ها حالت های مختلفی دارد که باید بر اساس نوع شخصیت که بصورت حقیقی و حقوقی است انتخاب شود.

شناسه حقیقی

صاحبان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌های زیر معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.id.ir

شناسه حقوقی

تمامی شرکت‌ ها(اعم از مسولیت محدود، سهامی عام و …)، موسسات، انجمن‌ ها، نشریات و روزنامه‌ ها و کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ ها و مؤسسات غیر تجاری، اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید‌ه‌ اند و شماره ثبتی دارند. صاحبان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌ های زیر معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.co.ir
  • ‎.org.ir
  • ‎.net.ir

وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی

تمامی سازمان‌ ها، وزارتخانه‌ ها و موسسات وابسته به قوای سه‌ گانه. صاحبان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌ های زیر معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.gov.ir
  • ‎.co.ir

مرکز آموزشی و پژوهشی

تمامی سازمان‌ ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند. صاحبان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌ های زیر معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.sch.ir
  • ‎.ac.ir
  • ‎.org.ir

شناسه‌ی محدود

صاحبان این نوع شناسه می‌ توانند در کنار درخواست برای ثبت دامنه، به عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ ها قرارگیرند. اشخاص حقیقی که در نظر دارند تنها برای دیگران دامنه ثبت کنند یا تنها به عنوان رابط فنی و مالی دامنه‌ها معرفی شوند می‌توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات، شناسه دریافت کنند.

چه نوع شناسه ای باید داشته باشیم؟

سوال بسیار مهمی که ممکن است برای شما پیش آید این است که با توجه به این شرایط چه نوع شناسه ای باید برای خود انتخاب کنید. اکثراً شناسه حقیقی توسط کاربران انتخاب می شود. به این شکل که این دامنه ها بصورت شخصی برای یک کاربر ثبت می شود و قصد ورود به موارد قانونی را ندارد و تنها سایتی غیر حقوقی است. افراد عادی که صاحبان شرکت ها و سازمان های بسیار بزرگی نیستند، بهترین گزینه برایشان شناسه حقیقی می باشد. دقت داشته باشید که حتما پیش از ثبت دامنه قوانین ثبت دامنه ملی را مطالعه کنید.

وارد کردن مشخصات شناسه کاربری

وارد کردن مشخصات شناسه کاربری

در مرحله بعدی که نوع شناسه را انتخاب کردید، نوبت به این می رسد که اطلاعات فردی خود را وارد کنید. این اطلاعات کاملاً می بایست منطبق بر مدارک شناسایی شما باشد. گاهاً نیاز است تا سامانه ایرنیک این مدارک را بررسی کنید و در صورتی که این اطلاعات مغایرت داشته باشد درخواست های شما همگی لغو می شود. اطلاعات مهمی که در این قسمت از شما خواسته می شود و الزامی است به شرح زیر می باشد:
نام: می بایست نام خود را وارد کنید. نام شما باید دقیقاً مطابق شناسنامه یا کارت ملی باشد.
نام خانوادگی: می بایست نام خانوادگی خود را وارد کنید و باید حتماً مطابق با کارت ملی یا شناسنامه باشد.
کد ملی: کد ملی مطابق با کارت ملی را باید وارد کنید.
کشور: بصورت پیشفرض ایران انتخاب شده است.
استان/ایالت: نام استان محل سکونت را وارد کنید.
شهر: نام شهر محل سکونت را وارد کنید.
نشانی: نشانی محل سکونت را وارد کنید. دقت داشته باشید که می بایست با کد پستی شما مطابقت داشته باشد.
کد پستی:
کد پستی ده رقمی محل سکونت خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که می بایست با نشانی شما مطابقت داشته باشد.
تلفن:
شماره تلفن همراه یا ثابت بصورت کامل و دقیق وارد کنید.
پست الکترونیک: ایمیل خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که این ایمیل مالک دامنه خواهد بود و پس از آن به کررات به آن نیاز خواهید داشت.
پرسش محرمانه: یک سوال فرضی برای خود انتخاب کنید که پاسخ دقیق و یکسانی برای آن داشته باشید. مثل این سوال که نام اولین مدرسه شما چه بود؟
پاسخ محرمانه: پاسخی که برای سوال خود در نظر گرفته اید را وارد کنید.
رابط های مجاز: در صورتی که در یک میزبانی مثل دهاستینگ دامنه خود را ثبت می کنید، بر روی آزاد برای نمایندگان فروش قرار دهید.

در نهایت پس از ورود اطلاعات فوق بصورت دقیق و کامل، بر روی دکمه بازنگری کلیک کنید. پس از آن که بر روی این دکمه کلیک کردید، اطلاعات شما برای بازنگری نمایش داده می شود. می توانید این اطلاعات را تایید یا ویرایش کنید. پس از تایید این اطلاعات ایمیلی برای شما ارسال می شود که نام شناسه و رمز عبور در آن وجود دارد.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

دقت داشته باشید که این رمز عبور کاملاً موقتی است. طبق تصویر اول آموزش ساخت شناسه ایرنیک ورود را بزنید و اطلاعات را وارد کنید. در مرحله بعدی از شما خواسته می شود تا به پرسش امنیتی پاسخ دهید و رمز عبور جدید و دائمی خود را مشخص کنید. پس از آن دکمه ورود را زده و وارد حساب کاربری ایرنیک خود شوید.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

پس از آن که وارد حساب کاربری خود در سامانه ایرنیک شدید، کار تمام است. دقت داشته باشید که حتماً باید یکبار وارد حساب کاربری خود در این سامانه شوید، در غیر اینصورت حساب شما تایید نمی شود و در زمان ثبت دامنه به مشکل خواهید خورد.

نحوه استفاده از شناسه ایرنیک

تا به اینجای آموزش ساخت شناسه ایرنیک سوالی که بی پاسخ می ماند این است که چگونه از این شناسه جهت ثبت دامنه استفاده کنیم. در هر میزبانی که دامنه خود را ثبت و خرید می کنید، باید حتماً شناسه خود را در آن وارد کنید. شناسه ای که توسط ایرنیک برای شما ایمیل شده است دقیقاً شناسه ای است که در ثبت دامنه باید وارد کنید.

نحوه استفاده از شناسه ایرنیک

نحوه استفاده از شناسه ایرنیک

پس از آن که شناسه ایرنیک خود را در ثبت دامنه در دهاستینگ یا در هر هاستینگ دیگری وارد کردید، از این شناسه بعنوان مالک دامنه استفاده می شود و دامنه در این شناسه ثبت می شود. به همین جهت بسیار مهم است که این شناسه وجود داشته باشد، صحیح باشد و وارد شود.

شما عزیزان می توانید با ثبت دامنه و خرید هاست وردپرس با تخفیف های موجود هم برای دامنه و هم برای هاست دهاستینگ را میزبان مورد اطمینان خود انتخاب کنید و از این اعتماد لذت ببرید. دهاستینگ نیز در جریانات ثبت دامنه با شما همراه خواهد بود و در صورت وجود مشکل یا مشکلاتی، شما را راهنمایی خواهد کرد.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست