با استفاده از آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس می توانید به جهت امنیت بیشتر تغییر میسر فایل wp-config وردپرس را به محلی دیگر انجام دهید. این تغییر مسیر می تواند در هر جایی از هاست شما باشد. این امر باعث می شود که فایل wp-config.php که بسیار مهم و حیاطی است برای وردپرس، دارای امنیتی بیشتری باشد.

در آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس  خواهید آموخت:

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

اگر شما یک وردپرس کار باشید می دانید که فایل wp-config.php یک فایل بسیار مهم در سیستم مدیریت محتوای وردپرس می باشد. به این دلیل که این فایل دارای تنظیمات کانفیگ وردپرس می باشد. اگر خاطرتان باشد در نصب وردپرس اطلاعاتی نظیر دسترسی دیتابیس را در آن وارد کرده اید. پس بسیار مهم است که این فایل محفوظ بماند.

 

با توحه به این که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است و امروزه به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار مهم است که سایت هایی که با آن راه اندازی می شود را امن نگاه داشت. با استفاده از آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس می توانید یکی از روش های برقرار امنیت را در آن ایجاد کنید. با دهاستینگ تا انتهای این آموزش همراه باشید.

فایل wp-config.php در وردپرس

احتمالاً یکی از سوالات افراد تازه کار این است که این فایل اصلاً چیست و چه کاربردی در وردپرس دارد. باید بگوییم که این فایل یکی از اصلی ترین و مهم ترین فایل های وردپرس می باشد. چرا که اطلاعات اتصال وردپرس به دیتابیس در آن درج شده است که این اطلاعات بسیار مهم می باشد. همچنین این فایل بعنوان یک فایل کانفیگ دارای کدهای بسیار مهم دیگری هم می باشد.

البته باید بدانید که وردپرس خیلی پیشتر هوای این فایل را داشته است. بگونه ای که خود میداند این فایل بسیار مهم است. به همین جهت بصورت پیشفرض این فایل دارای دسترسی کمتری در هاست وردپرس می باشد و هر کسی به همین راحتی ها هم نمی تواند خارج از محیط امن هاست و وردپرس به آن دسترسی داشته باشد.

پیشتر در مورد تغییر سطح دسترسی فایل ها و پوشه ها در سی پنل توضیحات کامل را داده ایم، اگر تنها به تغییر سطح دسترسی این فایل می خواهید کفایت کنید می توانید با استفاده از این آموزش آن را انجام دهید. این بستگی به شما دارد که بخواهید سطح امنیتی سایت را در چه میزانی نگهدارید.

دلیل تغییر میسر فایل wp-config.php را در هاست وردپرس

همانطور که بسیار در این مورد تکرار کرده ایم، دلیل مهم بودن این فایل اطلاعات وارد شده دیتابیس وردپرس می باشد. اگر این اطلاعات به دست هر کسی برسد می تواند به دیتابیس شما نفوذ کند. البته نه به همین سادگی اما همیشه افرادی که نفوذ می کنند کار خود را خوب بلد هستند. پس مهم ترین دلیل انتقال این فایل عدم دسترسی روت یا ریشه به این فایل می باشد.

بهترین مسیر برای فایل wp-config.php در هاست وردپرس

فایل wp-config.php بصورت پیشفرض در پوشه پابلیک شما قرار می گیرد. یعنی زمانی که وارد پوشه public_html می شوید این فایل را در هاست خود می بینید. باید بدانید که هر فایلی که در پوشه public_html قرار می گیرد می تواند توسط یوزر قابل دسترسی و دستیابی باشد. به همین دلیل است که نام این پوشه به این شکل نام گزاری شده است.

پس اگر این فایل را در هر مسیری در پوشه public_html قرار دهید، باز هم می تواند قابل دسترسی برای عموم باشد. با این تفاوت که کاربر دیگر می داند که این فایل در پابلیک قرار ندارد و کارش برای یافتن آن مشکل است. اما بهترین مسیر برای فایل wp-config.php در هاست وردپرس قطعاً پیش از پوشه public_html می باشد که به آن روت یا ریشه هاست می گویند.

فایل هایی که در روت هاست قرار می گیرند فایل های بسیار مهم سیستمی هستند. این فایل ها حتی توسط خود ادمین هم نباید مورد ویرایش قرار گیرد. البته که کاربران هم از وجود این فایل ها اطلاعی ندارد و تمام آن ها دارای دسترسی بسیار محدود می باشد. پس کجا از اینجا بهتر؟ پیشنهاد می کنیم اگر راه به راه هک می شوید یا دچار مشکلات امنیتی هستید با استفاده از آموزش فعالسازی CloudFlare بر روی کلادفلیر و حالت آندراتک بروید سپس مسائل امنیتی این چنینی را انجام دهید.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در هاست وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس یکی از ساده ترین کارهایی است که قرار است انجام دهید. تنها می بایست این فایل را به مسیر موردنظر خود منتقل کرده و مجدد یک فایل با همان نام در همان مسیر ایجاد کنید. در انتها کافیست در فایل جدید ایجاد شده مسیر اصلی این فایل را درج کنید. ابتدا طبق تصویر زیر وارد فایل منیجر هاست شده و انتقال فایل wp-config.php را به مسیر موردنظر انجام دهید.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

پس از آن که بر روی فایل wp-config.php در پوشه public_html راست کلیک کردید و بر روی گزینه Move کلیک کردید، کافیست مسیر موردنظر را برای انتقال این فایل انتخاب کنید. پیشنهاد ما روت یا ریشه هاست می باشد. در حالت کافیست طبق تصویر زیر مسیر را حذف کنید تا به ابتدایی ترین مسیر خود در فایل منیجر منتقل شود.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

حالا اگر برگردید به Home Directory هاست خود یا Back بزنید، خواهید دید که این فایل در روت هاست شما قرار گرفته است. در این حالت هیچ فایلی از طریق دامنه سایت در دسترس قرار نمی گیرد. از این پس هواستان باشد که این فایل دیگر در پوشه public_html شما نیست و در روت هاست شما قرار گرفته است.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

حالا کافیست همین فایل را مجدد در سر جای خودش ایجاد کنیم. این کار هم بسیار ساده می باشد. مجدد به پوشه public_html بازگردید و از گزینه های بالا بر روی File+ کلیک کنید تا یک فایل جدید ایجاد شود. در نام گذاری دقیقا همان نام wp-config.php را وارد کرده و ذخیره کنید.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

در این مرحله باید بر روی فایل جدیدی که با نام wp-config.php در مسیر public_html ایجاد کرده ایم کلیک راست کنیم و گزینه Edit را بزنیم. در اصل این فایل همان فایل کانفیگ پیشفرض وردپرس می باشد که می خواهیم به آن مسیر جدید فایل را اعلام کنید تا از آن جا این فایل را بخواند.

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس

زمانی که گزینه Edit را انتخاب کردید، صفحه جدیدی برای شما باز می شد که یک فایل خالی را نشان می دهد. در این قسمت باید کدهای زیر را قرار دهید. این کدها به وردپرس اعلام می کند که این فایل جابجا شده است و می بایست برای خواندن آن به مسیر جدید برود.

define('ABSPATH', dirname(__FILE__) . '/');
require_once(ABSPATH . '../path/to/wp-config.php');

خب تبریک می گوییم. شما به همین آموزش تغییر مسیر فایل wp-config.php در وردپرس را طی کردید. دقت داشته باشید که در قسمت ../path/to/wp-config.php مسیر موردنظر خود را وارد کنید. همچنین اگر شما از مشترکین دهاستینگ هستید و هاست وردپرس ایران یا اروپا دارید و در این مورد مشکل یا سوالی دارید کافیست در تیکت مطرح کنید تا رسیدگی شود.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست