مقاله پهنای باند در هاست چیست؟ مفهوم پهنای باند یا Bandwidth در هاست را توضیح می دهد. bandwidth در هاست یا سرور های میزبانی وب بطور مختصر و کوتاه به معنای انتقال اطلاعات توسط یک راه ارتباطی می باشد. در این مقاله پهنای باند در هاست چیست؟ قصد داریم تا در مورد پهنای باند بخصوص در هاست ها صحبت کنیم.

در آموزش پهنای باند در هاست چیست؟ خواهید آموخت:

پهنای باند یا Bandwidth چیست؟

در ابتدا بهتر است واژه پهنای باند یا Bandwidth را توضیح دهیم. پهنای باند به حجمی که در یک زمان مشخص از طریق یک پل ارتباطی منتقل می شود را پهنای باند می گویند. پهنای باند در حال حاضر بدلیل رایج شدن استفاده از اینترنت بسیار مهم به نظر می رسد. حال آن که در گذشته این واژه بسیار کم در بین افراد در گفتگو ها یا موارد فنی صحبت می شده است.

پهنای باند در هاست چیست؟

در اینجا ما معنا و مفهوم پهنای باند را فهمیده ایم. حال باید بیابیم که مفهوم پهنای باند در هاست چیست؟ موضوعی که در افرادی که در پی خرید هاست هستند بسیار رایج است. بطوری که عبارت “نامحدود” در بسیاری از میزبانی های وب در میزان حجمی که در پهنای باند های سرویس ها مشخص می شود درج می شود.

پهنای باند در هاست میزان داده هایی است که در یک زمان به سرور ارسال یا دریافت می شوند. این اطلاعات دارای نرخ انتقال می باشد که بصورت عادی بیت بر ثانیه است. بطور مثال در یک هاست وردپرس ایران می توان ۱۰Mbps یا ده مگابایت بر ثانیه باشد. این یعنی در هاست وردپرس ایرانی شما در ثانیه ده مگابایت اطلاعات رد و بدل می شود.

حال این موضوع را دقت داشته باشید که این اطلاعات منتقل شده حجمی است که بر بستر شبکه اینترنت بین کاربر و سرور منتقل می شود. این داده های منتقل شده در یک زمان واحد بطور مثال در یک ماه به حجمی مشخص می رسند. این حجم داده های منتقل شده میزان حجم استفاده شما از پهنای باند در هاست بوده است.

اهمیت میزان پهنای باند

مسئله ای که کاربران در پی خرید هاست اشتراکی بدنبال آن هستند یا بهتر است بگوییم برایشان مهم است، میزان پهنای باند می باشد. حال که می دانیم پهنای باند در هاست چیست؟ می توانیم بهتر تشخیص دهیم که یک سایت چه میزان پهنای باند نیاز دارد. در این بین بهتر است آنالیز هایی از سایت خود داشته باشیم تا بدانیم که وب سایت ما پس از بارگزاری کامل چه میزان داده ای را مصرف می کند.

پهنای باند در هاست چیست؟

پهنای باند در هاست چیست؟

بطور مثال اگر وب سایتی حجم کلی صفحه اصلی آن ۲ مگابایت باشد و روزانه میانگین ۱۰۰ نفر بازدید کننده داشته باشد، روزانه می تواند تا ۲۰۰ مگابایت مصرف پهنای باند داشته باشد. می توان با یک حساب سر انگشتی متوجه شد که این سایت در ماه ۶ گیگابایت در کمترین حالت مصرف پهنای باند دارد. حال این مقدار کاملاً برای یک سایت کم بازدید بوده است.

در نظر داشته باشید که اگر یک سایت ایرانی در یک هاست ایران داشته باشید و بازدید نسبتاً بالایی داشته باشد، قطعاً نیاز به میزان پهنای باند بیشتری در هاست خود دارید. اینجاست که اهمین میزان پهنای باند شما بیشتر می شود. بهترین کار این است که پس از یک حساب ساده، بیشترین مقدار ترافیک را در هاست خود در نظر بگیرید.

مثالی در مورد پهنای باند در هاست

مثالی که همیشه متخصصان وب در مورد تعریف پهنای باند به کاربران دارند، مثال بزرگراه اتومبیل ها می باشد. در نظر بگیرید که شما یک بزرگراه ۵ لاین دارید. اگر قرار باشد ابتدای این بزرگراه نقطه A باشد و انتهای آن نقطه B باشد، بطور مثال از نقطه A تا یک خودرو به نقطه B برسد ۳ ثانیه است. ظرفیت این بزرگراه را ۱۰۰ خودرو در نظر بگیرید.

اگر ۵۰ خودرو از نقطه A به نقطه B بروند، باز هم تقریباً در همان زمان به مقصد میرسند. حال اگر این حجم خودرو ها از ۱۰۰ خودرو بیشتر شود یا به این مقدار برسد قطعاً ترافیک ایجاد می شود. زمانی که ترافیک ایجاد شود دیگر هر خودرو نمی تواند با سرعت قبل حرکت کند و این باعث می شود تا سرعت رسیدن از نقطه A به B کاهش پیدا کند.

پهنای باند در هاست چیست؟

پهنای باند در هاست چیست؟

حال بزگراه را پهنای باند، خودرو ها را کاربران، نقطه A را سایت و نقطه B را سرور در نظر بگیرید. زمانی که کاربران به بیش از حد انتظار در بازدید های سایت شما و میزان ترافیک برسند، ممکن است این بزرگراه بسته شود و دیگر جایی برای انتقال داده ها برای سایت شما نباشد.

پهنای باند نامحدود؟!

عنوانی که اکثراً در میزبانی های و در مورد پهنای باند می شنویم، پهنای باند نامحدود است. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم همانطور که می دانید چیزی با عنوان “نامحدود” وجود ندارد. اما بعضاً مقدار استفاده ها آنقدر کم است که هیچگاه یک کاربر به میزان حداکثری حتی نزدیک هم نخواهد شد. پس این مقدار برای این کاربر نامحدود تلقی می شود.

این عبارت بیشتر به این معناست که بر خلاف برخی همکاران دیگر، این مقدار برای مصرف کنندگان به شکل قابل توجهی محدود نمی شود. در سرور های اروپایی مثل هاست وردپرس اروپا اینترنت وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشورهایی مثل ایران دارد. پس در این صورت وضعیت پهنای باند نیز به مراتب بسیار بهتر می باشد.

پهنای باند نامحدود سرعت سرور را کاهش می دهد!

این مسئله ای است که برخی افراد که بدنبال خرید هاست خوب هستند با شنیدن پهنای باند نامحدود در یک سرور فراری می شوند. تصویر آنها این است که اگر قرار باشد هر اکانت در یک سرور به اندازه دلخواه خود از پهنای باندی که به اشتراک گذاشته شده استفاده کند، سرعت سرور به شدت کند خواهد شد.

باید بگوییم که این موضوع کاملاً صحیح است. در نظر داشته باشید که اگر تمام کاربران یک ISP یا ارائه دهنده اینترنت ثابت تمام کاربرانشان در یک لحظه شروع به دانلود کنند دیگری بستری مناسب نخواهید داشت. اما چنین اتفاق هایی بسیار کم احتمال رخداد آن ها وجود دارد.

مسئله ای که باعث می شود بگوییم در دهاستینگ از این عنوان نترسید این است که درست است که پهنای باند نامحدود در اختیار تمام کاربران قرار میگیرد، اما عنوانی وجود دارد تحت آستانه مصرف منصفانه که باید با آن آشنا باشید. کارشناسان مانیتورنیگ اجازه نمی دهند کاربرانی به قصد سوء استفاده یا ندانسته از تمام پهنای باند یک سرور استفاده کنند..

امیدوارم آموزش پهنای باند در هاست چیست؟ برایتان مفید بوده باشد. همچنین می توانید با تهیه هاست وردپرس ایران از پهنای باند نامحدود برای خود استفاده کنید، بی آن که نگران کندی در سرور باشید و مشکلی بابت میزان بازدید ها و ترافیک های سایت های خود نداشته باشید.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

۲ دیدگاه. Leave new

  • باران وب
    2021/10/12 10:54

    شما و خیلی جاهای دیگه پهنای باند رو نامحدود زدید
    حتی تو این عکسی هم ک اینجا گذاشتید پهنای باند نامحدوده
    اینطوری که کیفیت سرویس ها میاد پایین به هر کسی چنین منابعی نامحدود داده بشه!

    پاسخ
    • درود بر شما،
      قطعاً در چنین شرایطی مصرف پهنای باند بصورت منصفانه خواهد بود و توسط مدیران سرور مانیتور می شوند تا سرورها پایدار و باکیفیت بمانند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست