در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس به یکی از شایع ترین مشکلات در سایت های وردپرسی می رسیم. خطای ۵۰۳ وردپرس یا ۵۰۳ Service Unavailable در سایت های وردپرسی رخ می دهد که مشکل مصرف منابع بسیار بالا دارند. خطای ۵۰۳ در وردپرس باعث می شود تا دسترسی به وردپرس و سایت وردپرسی کاملاً بصورت موقت قطع شود و تنها دسترسی به هاست مقدور می باشد.

در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس خواهید آموخت:

یکی از شایع ترین مشکلات وردپرس و سایت های وردپرسی خطای ۵۰۳ در وردپرس می باشد. حتی اگر در هاست پرسرعت وردپرس هم باشید ممکن است با خطای ۵۰۳ در وردپرس مواجه شوید که این خطا مانع از هرگونه لود سایت شما چه در فرانت اند چه در بک اند می شود و علناً دیگر از طریق وردپرس نمی توانید هیچ عملیات دیگری را انجام دهید.

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

اما خطای ۵۰۳ به چه شکلی خود را نشان می دهد؟ شاید تابحال با این خطا مواجه نشده باشید اما در صورت مواجه با این خطا می بایست بدانید که این خطا به شکل های زیر با بازکردن سایت خود مشاهده می کنید و هیچ قسمتی از سایت شما را لود نمی کند:

۵۰۳ Service Unavailable
Http/1.1 Service Unavailable
HTTP Server Error 503
۵۰۳ Error
HTTP 503
HTTP Error 503

در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس، این خطا ها معمولاً به یک صفحه ای به پس زمینه سفید رنگ و یک خط کد با رنگ مشکی و با سایز بزرگ است و در این صورت نمی توان هیچ دلیلی برای این خطا پیدا کرد. اما باید بدانید که این خطا اکثر بدلیل استفاده بیش از حد از منابع هاست نظیر فضا، رم، سی پی یو و موارد این چنینی رخ می دهد.

آموزش رفع خطای 503 در وردپرس

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

خطای ۵۰۳ در وردپرس چیست؟

در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس یا حتی در هر سایت دیگری که سیستم مدیریت محتوای دیگری هم که داشته باشد استفاده بیش از حد از منابع هاست یا سرور باعث رخداد آن می شود. البته در برخی مواقع دیده شده است که خطای ۵۰۳ بدلیل مشکلات در کدهای فایل های سایت هم وجود داشته است. هر چند این احتمال بسیار کم است اما باید آن را هم در نظر داشت.

همانطور که گفته شد خطای ۵۰۳ معمولاً بدلیل استفاده بیش از حد از منابع هاست نظیر فضای هاست پرسرعت، ram، cpu، i/o usage و موارد این چنینی رخ می دهد. البته نباید فراموش کنیم که گاهاً افزونه ها و قالب های وردپرس نیز از دلایل این خطا می توانند باشند.

منظور از مصرف بالای منابع چیست؟

هر هاستی که بصورت اشتراکی از هر میزبانی که تهیه می شود دارای منابعی است که به آن داده شده است. مهم ترین این منابعی که به هاست توسط سرور داده شده CPU و RAM می باشد. cpu وظیفه پردازش دستوراتی را دارد که هاست به سرور می دهد. ram نیز اطلاعات را بصورت موقت در خود ذخیره می کند تا برای پاسخ به کاربر آن ها را نمایش دهد.

آموزش رفع خطای 503 در وردپرس

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

این منابع در هر هاست اشتراکی معمولاً برای کاربران یکسان است. البته که باید در نظر داشته باشید که منابعی که به شما اختصاص داده شده است در یک سرور بسیار بیشتر است. در اصل این منابع سهم شما از هاستی می باشد که تهیه کرده اید. پس اگر رم و سی پی یو شما به حداکثر استفاده برسد به این معنی نیست که منابع سرور هم کاملاً اشغال شود.

چگونه وردپرس منابع مصرف می کند؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای داینامیک است که حتی اگر کاری با آن نداشته باشید، خود بصورت برنامه ریزی شده عمل می کند. هر عملیاتی که در وردپرس انجام می شود نیاز به منابع دارد و از آن منابع مصرف می شود. خیلی خلاصه و ساده بخواهیم بگوییم، حتی سایت وردپرسی خود را باز کنید، این سایت توسط هاست در سرور منابع مصرف می کند.

حال هر چه این پردازش ها و دستورانی که وردپرس سایت شما می خواهد اجرا کند سنگین و طولانی تر باشد، منابع بیشتری مصرف می کند. بطور مثال اگر قصد دارید یک صفحه را در وردپرس ویرایش کنید بطور مثال از ۱۰۰ سی پی یو ۱ مصرف می شود. حالا اگر صد صفحه را با هم ویرایش کنید تمام cpu شما اشغال می شود.

چرا منابع در هاست ها محدود هستند؟

مسئله ای که ممکن است برای هر کاربری سوال شود این است که چرا این منابع در هاست محدود هستند؟ بطور مثال در هاست وردپرس ایران میزان منابع ۲ هسته cpu و ۲ گیگ ram می باشد. اگر سرور هاست وردپرس را یک سروی با ۴۸ هسته سی پی یو در نظر بگیرید، ۲ هسته از این cpu خود منبع بسیار کافی و مناسبی می باشد. حال آن که سرور هر چقدر هم رم داشته باشد باز هم شما ۲ گیگ می توانید از آن را استفاده کنید.

حالا تصور کنید که این منابع در هاست شما محدود و تقسیم نشود. دیگر هر کاربری می تواند از تمام منابع یک سرور استفاده کند. طولی نمی کشد تا سرور داون شود و همه چیز از دسترس خارج شود. پس با توجه به این که هاست اشتراکی دارای منابع محدود می باشد، تنها در این صورت است که سرور می تواند بازدهی مناسبی داشته باشد و همیشه در دسترس باشد.

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

می رسیم به آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس که باعث شده سایت بسیار کند یا از دسترس خارج شود. خطای ۵۰۳ در وردپرس مثل آموزش رفع خطای ۵۰۰ در وردپرسعلت مشخصی ندارد که چه چیزی باعث این رخداد شده است و می بایست تمام موارد مرتبط با آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس بررسی شوند.

مشکل افزونه های وردپرس در خطای ۵۰۳

یکی از مواردی که همیشه سایت های وردپرسی را دچار اختلال می کند، ناسازگاری میان افزونه های وردپرس یا حتی خطایی میان آن ها است. بطور جد باید تمام افزونه های وردپرسی خود را فارغ از این که آن ها را اورجینال تهیه کرده اید یا نال هستند بررسی کنید.

مشکل افزونه های وردپرس در خطای 503

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

در آموزش غیرفعال کردن افزونه های وردپرس در هاست بطور قدم به قدم گفته شده که چگونه افزونه های وردپرس را بدون نیاز به دسترسی به وردپرس غیرفعال کنید. طبق این آموزش اگر دسترسی به وردپرس خود ندارید از طریق هاست وردپرس خود آن ها را غیرفعال کرده و اگر مشکل حل شد یک به یک فعال و نتیجه را بررسی کنید.

مشکل با قالب وردپرس در خطای ۵۰۳

در بسیاری از مواقع نیز دیده می شود که سایت بدلیل عدم بهینه سازی و تعداد درخواست های ارسالی بسیار زیاد به سرور خود مشکل ساز می شود و خطای ۵۰۳ ایجاد می کند. قالب های وردپرسی بصورت پیشفرض اصلاً بهینه نیستند و درخواست های بسیار زیادی را برای لود شدن به سرور ایجاد می کنند.

مشکل با قالب وردپرس در خطای 503

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

در چنین شرایطی اگر دسترسی به وردپرس شما بسته شده است و تنها خطای ۵۰۳ را در سایت خود مشاهده می کنید می بایست از طریق هاست و دیتابیس خود اقدام به تغییر قالب وردپرس کنید. برای این کار حتماً باید قالب دیگری مثل قالب های پیشفرض وردپرس داشته باشید. طبق آموزش تغییر قالب وردپرس در هاست عمل کنید.

مشکل با ناسازگاری نسخه PHP در خطای ۵۰۳ وردپرس

برخی مواقع در میان خطاهای ۵۰۳ که برای کاربران رخ می دهد شاهد این هستیم که این مصرف منابع و این خطا تنها با یک تغییر نسخه PHP رفع می شود. شاید به نظر ساده و عجیب بیاید اما واقعاً کار می کند. دلیلش هم این است که در نسخه های مختلف PHP توابع فعال و غیرفعال و همچنین بعضاً عملکرد توابع متفاوت است.

مشکل با ناسازگاری نسخه PHP در خطای 503 وردپرس

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

حتماً سری هم به آموزش تغییر نسخه PHP در سی پنل بزنید و طبق روش های گفته شده نسخه های مختلف PHP را چک کنید. ممکن است تغییری در عملکرد سایت شما و پردازش هایی که هاست انجام می دهد داشته باشد. در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس حتی باید ساده ترین موارد را هم بررسی کرد.

حجم ترافیک بسیار بالا در خطای ۵۰۳ وردپرس

موضوعی که در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس نباید از آن چشم پوشی کرد میزان ترافیک بالای سایت است. بطور مثال سایتی که با هر بازدید خود ۵ درصد یک cpu تک هسته ای را اشغال می کند، قطعاً نمی تواند بازدید روی ده هزار IP یونیک را تحمل کند. همچنین در برخی مواقع حجم ترافیک لحظه ای افزایش میابد.

باید بدانید که هر سایت با یک بار باز شدن منابعی را مصرف می کند. حال اگر در یک لحظه این سایت ۱۰۰ بار باز شود مصرف منابع آن صد برابر می شود. پس باید دقت داشته باشید که سایت شما حتماً باید بسیار بهینه باشد تا با هر بار باز شدن کمترین میزان منابع را مصرف کند. در چنین شرایطی هاست با منابع بیشتر داشتن هم به شما کمک می کند.

اتک یا حمله در خطای ۵۰۳ وردپرس

زمانی که به یک سایت از طروق مختلف حمله یا اتک می شود، میزان منابع مصرفی آن سایت در هاست افزایش می یابد. در صورتی که این اتک ها از طریق هاست باشد سرور از بسیاری از آن ها جلوگیری می کند. اما در صورتی که این اتک ها مستقیماً از طریق دامنه شما رخ دهد دیگر فایروال سرور با آن کار زیاید ندارد.

اتک یا حمله در خطای 503 وردپرس

اتک یا حمله در خطای ۵۰۳ وردپرس

در چنین شرایطی بهترین کار و سریع ترین کار این است که به یک شبکه توزیع محتوا پناه ببرید. شبکه توزیع محتوا یا CDN بصورت چندین لایه از سایت شما محافظت می کند. با استفاده از delivery content در سرورهای مختلف به شکل دیگر آمار های داده شده نشان می دهد که تحت حملاتی هستید یا خیر. در صورت نیاز به آموزش فعالسازی CloudFlare سری بزنید.

بررسی فایل error_log در خطای ۵۰۳ وردپرس

همیشه در خاطرتان باشد که وردپرس با هر خطایی که مواجه شود یک لاگ در فایل error_log خود یادداشت می کند. این به شما کمک می کند تا از خطاهایی که در سایت وردپرسی شما وجود دارد آگاه شوید. در خطای ۵۰۳ هم می توان خطاهایی که باعث این رخداد شده اند را دید و بررسی کرد. این فایل بصورت پیشفرض در public_html هاست شما قرار دارد.

بررسی فایل error_log در خطای 503 وردپرس

بررسی فایل error_log در خطای ۵۰۳ وردپرس

علت استفاده بالا از منابع میتواند یکی از دلایل زیر باشد:

بازدید بسیار بالا: همانطور که در آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس گفته شد، هر وب سایت در زمانی که لود می شود منابعی را اشغال و مصرف می کند که در هر وب سایت بسته به بهینه بودن آن متفاوت است. حال در نظر داشته باشید که هاست شما منابعی نظیر ۱ گیگابایت رم و ۱ هسته سی پی یو داشته باشد که در این صورت اگر وب سایت شما در حین لود ۱۰۰ مگابایت از رم را اشغال کند، این سایت با ۱۰ بازدید همزمان دچار خطای ۵۰۳ می شود.
راه حل: پیشنهاد می شود سایت حتماً بهینه شود و در صورت داشتن بازدید بسیار بالا، از هاست های با منابع بالا و اختصاصی استفاده شود.

استفاده از ربات های بالا بردن بازدید خودکار: بسیاری از افراد از ربات های ترافیک ساز جهت رشد سایت خود استفاده می کنند و گاهاً مقدار IP های ارسالی و همزمان به سایت را افزایش می دهند که همانند مورد فوق سایت را دچار استفاده از منابع زیاد می کند و در نهایت خطای ۵۰۳ وردپرس رخ می دهد.

داشتن یک فرم ثبت نام یا نظر دهی بدون کد امنیتی یا کپچا(حمله اسپمر ها): اسپم ها همواره تلاش می کنند تا سایت شما را دچار اختلال کنند. دقت داشته باشید که حتماً در فرم های تماس و نظرات سایت از ضد اسپمر ها استفاده کنید. این اسمپر ها در لحظه ممکن است افزایش اسپم داشته باشند و خطای ۵۰۳ وردپرس رخ دهد.
راه حل: استفاده از افزونه های recaptcha در فرم های تماس و نظرات سایت.

حجم بالای دیتا بیس در اثر خطا یا مشکلات کد نویسی یا ذخیره بیش از حد لاگ فایل: همیشه دقت داشته باشید که سایت شما هرچه مقدار هم سنگین باشد دیتابیس دارای حجم بسیار کمتری است. یک وب سایت با فضای ۵ گیگابایت ممکن است تنها ۵ مگابایت دیتابیس داشته باشید. سنگینی دیتابیس در وردپرس نیز یکی از مشکلات رایج وردپرس است که در ایجاد خطای ۵۰۳ نیز دخیل است.
راه حل: دیتابیس را با استفاده از افزونه های بهینه سازی مثل راکت وردپرس با آموزش افزونه wp rocket وردپرس بهینه سازی کنید.

حمله پهنای باند توسط هکر ها: استفاده بیش از حد نیز یکی از دلایل خطای ۵۰۳ در وردپرس است. به این شکل که اگر هاست شما دارای پهنای باند محدود باشد و هکر ها و اسپمر ها به سایت شما حملاتی داشته باشد این پهنای باند را اشغال کرده و در نهایت دچار خطای ۵۰۳ در وردپرس می شود.
راه حل: تمامی قالب ها و افزونه های خود را با نسخه های صحیح و استاندارد جایگزین کنید و دقت کنید فایل ناشناس در هاست خود نداشته باشید.

نفوذ به سایت شما و استفاده از آن برای فشار یا تخریب وضعیت سرور: همانطور که در مورد پیشین در باره آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس توضیح داده شد در این مورد هم صدق می کند. نفوذ به سایت از طریق هک و اشغال منابع سایت وردپرسی شما را دچار خطای ۵۰۳ در وردپرس می کند.
راه حل: رفع مشکلات امنیتی و اسکن هاست و استفاده از افزونه های امنیتی

افزونه ها و قالب های نال و مخرب: یکی از شایع ترین دلایل خطای ۵۰۳ در وردپرس استفاده از افزونه ها و قالب های نال و مخرب می باشد. می بایست دقت داشته باشید که ممکن است این قالب ها یا افزونه ها شامل ویروس یا فایل های شل و مخرب باشند و سایت شما را دچار اختلال کند.
راه حل: تمام افزونه ها و قالب های خود را با نسخه های استاندارد و سالم جایگزین کنید.

نسخه PHP نامناسب: بسیار دیده می شود که استفاده از نسخه نامناسب PHP باعث می شود برخی فایل های PHP بدرستی کامپایل یا اجرا نشوند و باعث شود تا منابع هاست شما اشغال شود.
راه حل: تمامی نسخه های PHP را در هاست خود تست و نتیجه را بررسی و مقایسه کنید.

عدم بهینه بودن وب سایت: از مهم ترین دلایل خطای ۵۰۳ در وردپرس عدم بهینه بودن سایت می باشد. سایت هایی که بهینه نیستند و حجم بسایر بالای از داده ها حین بارگزاری را لود می کنند در هر بار بارگزاری منابع را به شدت درگیر و اشغال می کنند.
راه حل: بهینه سازی سایت.

رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

  • غیرفعالسازی افزونه ها
  • تغییر قالب وردپرس
  • Kill شدن تمام پروسس های سایت(از طریق ثبت درخواست به میزبانی هاست)
  • بهینه سازی وب سایت
  • رفع مشکلات امنیتی
  • بررسی فایل errorlog وردپرس در هاست
  • لغو استفاده از کرانجاب ها
  • جلوگیری از اسپمر ها
  • بروزرسانی وردپرس

لطفاً دقت داشته باشید که پیش از انجام هرگونه تغییراتی از سایتتان، مطمئن شوید که یک بکاپ از کل هاست در اختیار داشته باشید و قابلیت ریستور را داشته باشد. شما می توانید خودتان نیز از طریق کنترل پنل هاست این بکاپ را تهیه کنید و در صورت وجود مشکلات بیشتر به هاستینگ خود اعلام کنید تا آن را برایتان ریستور کند.

باور اشتباه در خطای ۵۰۳ میان کاربران

یک باور بسیار اشتباهی که میان کاربران رایج است این می باشد که خطای ۵۰۳ سایت خود را به سرور ربط می دهند. این که خرابی هایی در سرور می تواند باعث این مسئله شود کاملاً آشکار است. اما اگر توسط مدیر سرور اعلام شود که خطا یا مشکلی در سرور نیست دیگر خود باید با این خطا دست و پنجه نرم کنید.

بسیاری هم اشغال شدن منابع هاست خود را بدلیل شلوغی در سرور یا حتی مشکل در منابع آن می دانند. بهترین کار این است که از هاست خود یک فول بکاپ تهیه کرده و سایت خود را کاملاً حذف کنید. سپس در مسیری غیر، یک وردپرس خام نصب کنید. اگر باز هم سایت وردپرسی خام شما خطای ۵۰۳ داشت یا مصرف بالای منابع داشتید قطعاً ایراد از سرور می باشد. در غیر اینصورت مشکل از سایت شما می باشد و طبق آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس می بایست عمل کنید.

کاربرانی که مشترک دهاستینگ هستند، در صورتی که سایتتان دچار خطای ۵۰۳ شده است می توانید از طریق تیکت با پشتیبانی فنی در تماس باشید و مشکل خود را مطرح کنید. کارشناسان این مجموعه شما را راهنمایی می کنند تا راحت تر مشکل خطای ۵۰۳ خود را رفع کنید.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

۴ دیدگاه. Leave new

  • علیرضا
    2021/11/02 07:15

    سلام و خسته نباشید
    من سایتم همش خطای ۵۰۳ داره
    هاستینگم میگه مصرف منابع بالا دارید
    چطور بفهمم اصلاً اونا درست میگن شاید سایتم مشکلی نداشته باشه
    چطور میشه فهمید که سرورشون مشکل نداره و حتماً سایت من مشکل داره؟

    پاسخ
    • درود بر شما،
      ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از سایت خود یک فول بکاپ گرفته و آن را حذف کنید
      سپس یک سایت خام اگر وردپرس است یک وردپرس خام نصب کنید و مصرف منابع را چک کنید.
      قطعاً اگر مصرف منابعی نباشد مشکلی از هاست یا سرور شما نیست.

      پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    مرسی بابت آموزش
    ی سوال اونم این ک از کجا میشه فهمید اصلا چ فایل هایی دارن پروسس ایجاد می کنن؟
    ک مستقیم آدم بره سراغ همونا بررسیشون کنه

    پاسخ
    • درود بر شما،
      اگر از سی پنل استفاده می کنید در بخش metrics ابزارهای لازم برای انجام این کار وجود دارد.
      همچنین می توانید به هاستینگ خود تیکت بزنید و اعلام کنید تا لاگ پروسس ها برایتان ارسال شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست