با آموزش افزونه wp rocket وردپرس می توانید بهینه سازی وردپرس با افزونه راکت وردپرس را انجام دهید. آموزش افزونه راکت وردپرس برای سایت های وردپرسی یکی از روش های بهینه سازی سایت می باشد. افزونه راکت وردپرس نیز یکی از بهترین و محبوب ترین و همچنین قدرتمندترین افزونه بهینه سازی سایت وردپرسی است.

در آموزش افزونه wp rocket وردپرس خواهید آموخت:

آموزش افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی سایت ها از نظر سئو و موتورهای جستجو امروزه بدلیل رقابت های بسیار زیاد در زمینه های مختلف در زمینه وب سایت ها نقش مهمی را پیدا کرده است. در گذشته سایت ها بسیار کند بودند، همچنین سرعت اینترنت ها و کسب و کارها و حتی مردم خیلی به سمت فضای مجازی نیامده بودند.

اما حالا با توجه به این که بسیاری از مردم و کسب و کارها به سمت فضای مجازی آمده اند، رقابت در رتبه گرفتن در موتورهای جستجو مثل گوگل نیز سخت شده است. پیشتر در وبلاگ آموزشی دهاستینگ در مورد آموزش بهینه سازی سایت در سی پنل گفته بودیم. در این مقاله آموزشی هم مجدد اشاره خواهیم داشت به این موضوع که بهینه سازی سایت از نظر سرعت هم برای گوگل بسیار مهم است.

بهینه سازی چیست؟

به عملیاتی که باعث می شود که سیستم در سرویس دهی به کاربران خود رشد کرده و بر اساس قوانین سیستماتیک جهانی عمل کند بهینه سازی می گویند. حال این بهینه سازی می تواند در هر زمینه ای قابل استفاده باشد و تعاریف مختلفی را بدهد.

منظور ما از بهینه سازی در آموزش افزونه wp rocket وردپرس، بهینه سازی از نظر سرعت می باشد. در بهینه سازی از نظر سرعت اینگونه تعریف می کنیم که به فاکتور هایی که انجام آن ها باعث افزایش سرعت سایت شده و تجربه کاربری را آسوده تر می کند بهینه سازی سرعت می گوییم.

تاثیر بهینه سازی در سایت

همانطور که چندین بار در مقالات آموزشی در وبلاگ دهاستینگ اشاره کرده ایم، بهینه سازی سایت در مسائلی مثل سئو نیز موثر است. اما اگر تمام این موارد را هم کنار بگذاریم، آیا بدتان می آید یک وب سایت برای شما مثل برق و باد لود شود؟ قطعاً علاوه بر این که بدتان هم نمی آید، خوشتان هم می آید.

تاثیر بهینه سازی از نظر سرعت دقیقاً همینجاست که خودش را نشان می دهد. افزایش سرعت باز شدن یک وب سایت. حال این مسئه هم یکی از فاکتور های مهم گوگل از نظر سئو شده است. پس بهینه سازی سرعت سایت از همه نظر به نفع مدیر یا مالک آن سایت می باشد.

افزونه راکت وردپرس چیست؟

این روز ها تا حرف از بهینه سازی سرعت سایت های وردپرسی می شود، نام افزونه wp rocket می درخشد. آیا فکر می کنید اتفاقی است؟ ما اینطور فکر نمی کنیم. تمام افزونه های بهینه سازی توسط کارکنان بخش طراحی وب در ددیزاینر بارها بررسی شده است. تنها افزونه ای که همیشه کمترین تداخل را داشته است و بهترین عملکرد را نشان داده است همین افزونه بوده است.

افزونه راکت وردپرس یا wp rocket از بهترین افزونه های وردپرس در زمینه بهینه سازی می باشد. این افزونه توسط دو نفر بنام های Jonathan Buttigieg و Jean-Baptiste Marchand-Arvier در سال ۲۰۱۳ اولین بار ساخته شد و در حال حاضر از بزرگترین توسعه دهندگان وردپرس هستند.

ویژگی های افزونه راکت وردپرس

افزونه راکت وردپرس بسیار کاربر پسند بوه و نیاز به علم و دانش خاصی جهت استفاده ندارد. این افزونه از زمانی که نصب و فعال می شود آغاز به کار می کند اما این که چگونه سایت شما را بهینه کند را می بایست خودتان تنظیم کنید. این افزونه در اکثر مواقع با استفاده صحیح سرعت سایت شما را افزایش می دهد.

  • محیط بسیار کاربرپسند
  • بدون نیاز به علم و دانش خاص
  • کاملاً استاندارد طبق ساختار وردپرس
  • کمترین تداخل با افزونه ها و قالب های وردپرسی

آموزش افزونه wp rocket وردپرس

پر حرفی نمی کنیم و به سراغ آموزش استفاده از افزونه wp rocket در وردپرس می رویم. برای این که بتوانیم بهترین استفاده از افزونه wp rocket را داشته باشیم بسیار مهم است که در استفاده از آن جوگیر نشویم و هر گزینه ای که می بینیم را فعال نکنیم. ابتدا افزونه را که لینک دانلود آن در ادامه آموزش افزونه wp rocket وردپرس موجود است را دانلود و نصب کنید.

دانلود و نصب افزونه راکت وردپرس

مجموعه دهاستینگ با توجه به این که این افزونه تجاری است و بسیاری بدنبال نسخه های نال شده خطرناک آن می روند، یک نسخه نسبتاً بروز و سالم را در اختیار شما قرار می دهد. از شما کاربران عزیز خواهشمندیم بدنبال انتشار مجدد و یا حتی فروش آن نباشید و صرفاً جهت استفاده شخصی آن را دانلود کنید. پیشنهاد این مجموعه این است که این افزونه را از سایت سازنده بصورت قانونی خریداری کنید. جهت دانلود افزونه راکت وردپرس اینجا کلیک کنید.

پس از آن که افزونه را دانلود کردید به قسمت پیشخوان وردپرس سایت خود رفته و به میسر افزونه ها > بارگزاری بروید. در این قسمت افزونه را انتخاب کرده و بر روی دکمه نصب کلیک کنید.

دانلود و نصب افزونه راکت وردپرس

دانلود و نصب افزونه راکت وردپرس

پس از آن که نصب افزونه انجام شد، آن را فعال کنید. با فعال سازی افزونه در قسمت بالای پیشخوان وردپرس گزینه wp rocket اضافه خواهد شد. همچنین در پنل وردپرس نیز این گزینه اضافه شده است. در اولین گام بر روی wp rocket در منوی بالا یا پنل اصلی وردپرس کلیک کنید.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-صفحه اصلی افزونه

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-صفحه اصلی افزونه

در این قسمت یک متن خوش آمدگویی بوده و محتویات حساب کاربری که این افزونه را از سایت سازنده خریداری کرده نمایان می شود. البته افزونه های نال این قسمت را با اطلاعات تقلبی پوشانده اند. برای ادامه آموزش افزونه wp rocket وردپرس به قسمت Cache می رویم.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-کش

قسمت ابتدایی و مهم ترین قسمت این افزونه قسمت کش آن است. قبلا در وبلاگ آموزشی دهاستینگ در مورد آموزش فعالسازی کش لایت اسپید سرور در هاست سی پنل توضیحاتی داده بوده ایم. مواردی مثل این که کش چیست و چرا باید از آن استفاده شود توضیح داده شده است. اما می توان گفت کش افزونه راکت وردپرس بسیار قدرتمند تر از هر افزونه دیگری است.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-کش

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-کش

اجازه دهید تا همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم تا دچار سردرگمی نشوید. با فعال کردن این افزونه، کش اصلی آن به اختیار خود این افزونه فعال می شود. یعنی اگر بخواهید از کش استفاده نکنید باید این افزونه را غیرفعال کنید. اما قسمت های دیگری برای مدیریت و کنترل کش در این صفحه وجود دارد.

کش موبایل در افزونه wp rocket وردپرس

قسمتی که در این تنظیمات کش دیده می شود، قسمت کش موبایل می باشد. شما می توانید مشخص کنید که این کش برای دستگاه های تلفن همراه فعال باشد یا خیر. با توجه به این که بسیاری از کاربران امروزه از تلفن های هوشمند خود برای وبگردی استفاده می کنند، پیشنهاد می شود آن را فعال کنید.

کش موبایل در افزونه wp rocket وردپرس

کش موبایل در افزونه wp rocket وردپرس

اما قسمت پایینی تر این گزینه، لیبلی تحت عنوان Separate cache files for mobile devices وجود دارد. این گزینه به شما اجازه می دهد تا فایل های کش شده برای دستکتاپ و موبایل را از هم جدا کند. قالب های بروز و مدرن فعلی نیازی به این کار ندارند، پس پیشنهاد نمی شود آن را فعال کنید.

کش کاربر در افزونه wp rocket وردپرس

در صورتی که این گزینه را فعال کنید، افزونه راکت وردپرس برای هر کاربری که وارد سایت می شود فایل های کش شده جداگانه ای قرار می دهد و باعث می شود تا هر کاربر بصورت جداگانه به فایل های خود بصورت کش شده دسترسی داشته باشد.

کش کاربر در افزونه wp rocket وردپرس

کش کاربر در افزونه wp rocket وردپرس

این گزینه تنها برای سایت هایی که دارای کاربران زیادی هستند و این کاربران عملیات خاصی را در سایت انجام می دهد پیشنهاد می شود. البته شایان ذکر است که این گزینه برای کاربرانی که وارد سایت نمی شوند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

طول عمر کش در افزونه wp rocket وردپرس

مسئله ای که در کش بسیار مهم است این می باشد که هر بار این عملیات کش تا چه زمانی نگهداری شود و دوباره سازی صورت گیرد. همانطور که می دانید فایل هایی که یکبار کش می شوند نمی توانند تا آخر عمر قابل استفاده باشند. در این صورت کاربران دیگر تغییرات تازه را متوجه نخواهند شد.

طول عمر کش در افزونه wp rocket وردپرس

طول عمر کش در افزونه wp rocket وردپرس

بطور پیشفرض در این افزونه هر ۱۰ ساعت یکبار فایل های کش خالی می شوند تا مجدد عملیات کش صورت گیرد. برای سایت هایی که مدام در حال تغییر هستند مثل سایت های خبری بهتر است این مقدار بسیار کمتر باشد و در صورتی که وب سایتی تغییرات چندانی در بلند مدت ندارد می تواند مقدار بیشتری داشته باشد. استفاده از مقدار ۰ بصورت نامحدود خواهد بود.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی فایل ها

یکی دیگر از مهم ترین موارد موثر در بهینه سازی سایت توسط یک افزونه، بهینه سازی فایل ها می باشد. در زبان تخصصی با عنوان minify یا مینیفای از آن یاد می شود. همچنین این قسمت بیشتری تداخل و خرابی ها را در سایت های مختلف ایجاد می کند، زیرا کاربران بدون در نظر داشتن این که چه فایلی را بهینه می کنند آن ها را انجام می دهند.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی فایل ها

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی فایل ها

همانطور که می دانید فایل های یک قالب از سایت وردپرسی به چند بخش مختلف تقسیم می شود. فایل های css، فایل های html، فایل های جاوا اسکریپت و فایل های دیگر که این سه نوع فایل بسته به قالب سایت شما در این قسمت جهت بهینه سازی وجود دارند.

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

فایل های css فایل های استایل قالب و افزونه های شما هستند. این فایل ها همگی دارای کد های سی اس اس می باشند. تصور کنید یک قالب آماده وردپرس ۵۰ فایل استایل برای هر بخش داشته باشد. این ۵۰ فایل جهت بارگزاری ۵۰ درخواست برای هاست وردپرس و سرور ارسال می کند تا بارگزاری شود. افزایش این درخواست ها باعث کندی سرعت سایت می شود.

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

زمانی که بر روی گزینه Minify Css Files کلیک کنید پیام هشداری به شما داده می شود که در صورتی که با فعالسازی این گزینه سایت شما دچار مشکل شد آن را غیرفعال کنید. بر روی دکمه نارنجی رنگ Activate Minify Css کلیک کنید. با این کار فایل های css شما فشرده خواهند شد.

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

قسمت دیگری با عنوان (Enable Minify CSS files to select)Combine Css Files وجود دارد. کامباین به معنای یکی کردن فایل ها می باشد. زمانی که این گزینه را فعال کنید تمام فایل های css شما در درون یک فایل ریخته می شود و آن ۵۰ درخواست به ۱ درخواست تبدیل می شود و باعث افزایش سرعت لود سایت شما می شود.

در قسمت Exclude Css Files نیز می توانید مسیر فایل های css را بدهید که نمی خواهید مینیفای و کامباین در آن ها صورت بگیرد. گاهاً ممکن است پیش آید که این کار باعث مشکلاتی در قسمت هایی از سایت شود. تنها راه استفاده از آن این می باشد که فایل ها را یافته و طبق مثالی که گفته شده مسیر آن را ذکر کنید.

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی css در افزونه wp rocket وردپرس

در قسمت پایینی بهینه سازی CSS، گزینه ای با عنوان Optimize Css Delivery وجود دارد. با استفاده از این گزینه می توانید باعث می شود فایل های سی اس اس تحت شرایطی در قسمتی ذخیره شوند. پس از آن که کاربر به صفحه دیگری بروید دیگر این فایل لود نمی شوند و از جایی که ذخیره شده بودند مجدد خوانده می شوند.

بهینه سازی JavaScripts در افزونه wp rocket وردپرس

این قسمت نیز برای بهینه سازی فایل های جی اس یا جاوا اسکریپت در سایت شما می باشد. همانند قسمت قبلی که مربوط به بهینه سازی فایل های CSS بود، این قسمت نیز عملکرد مشابه دارد و می توانید گزینه های متعدد را بر اساس نیاز های خود تنظیم کنید.

بهینه سازی HTML در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی HTML در افزونه wp rocket وردپرس

Remove JQuery Migrate: این گزینه باعث می شود تا جی کوئری هایی که مسیرشان عوض می شود را حذف کند و سرعت بارگزاری آن ها را افزایش دهد.
Minify JavaSripts Files: این گزینه باعث فشرده شدن فایل های جاوا اسکریپت می شود.
Combine JavaScripts Files: این گزینه با فعال کردن مینیفای فایل های جاوا اسکریپت فعال می شود و باعث می شود تا تمام فایل های جاوا اسکریپت به یک فایل تبدیل شود.
Load JavaScripts: در صورتی که بخواهید فایل مشخصی از جاوا اسکریپت لود نشود، با فعال کردن این گزینه مسیر آن فایل را می توانید مشخص کنید.
Delay JavaScripts Execution: باعث می شود تا سرعت دسترسی به اجرای فایل های جاوا اسکریپت با ارتباط کاربر با آن ها افزایش یابد.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-چندرسانه ای

معمولاً افزونه های بهینه سازی دخالتی در تصاویر نمی کنند. اما این افزونه بقدری گسترده ساخته شده که بتواند در زمینه بهینه سازی تصاویر و ویدئو ها هم همراهتان باشد. مواردی مثل بارگزاری تبنل، ویدئو فریم ها، اموجی ها و موارد دیگر که می تواند نقش مهمی در بهینه سازی چندرسانه ای داشته باشد.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-چندرسانه ای

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-چندرسانه ای

بارگزاری تنبل در افزونه wp rocket وردپرس

بارگزاری تنبل یا Lazy Load یکی از تکنولوژی های بهینه سازی تصاویر می باشد که چند وقت اخیر شاهد این بوده ایم که اکثر مدیران و طراحان سایت ها از آن استفاده کرده اند. این گزینه باعث می شود تا بارگزاری تصاویر ها در پس زمینه پس از لود کامل سایت انجام شود.

بارگزاری تنبل در افزونه wp rocket وردپرس

بارگزاری تنبل در افزونه wp rocket وردپرس

تصور کنید که سایت شما ابتدا کامل لود می شود، سپس تصاویر شروع به لود شدن می کنند. مسئله جالب تر این می باشد که کاربر تا زمانی که اسکرول نکرده است و به تصاویر نرسیده است، آن تصاویر لود نمی شود. حال به این فکر کنید که چقدر می تواند در افزایش سرعت سایت کمک کند.

بارگزاری اموجی ها در افزونه wp rocket وردپرس

بسیار کم رخ می دهد که مدیران در سایت های خود از اموجی هایی استفاده کنند. به لطف فونت آیکن ها استفاده از اموجی ها منسوخ شده است. اما با فعال کردن گزینه Disable Emoji می توانید مانع از آن شوید که اموجی ها از مخزن وردپرس بارگزاری شوند.

بارگزاری اموجی ها در افزونه wp rocket وردپرس

بارگزاری اموجی ها در افزونه wp rocket وردپرس

بارگزاری جاساز ها در افزونه wp rocket وردپرس

Embes یا جاسازی ها در وردپرس و فعال کردن این گزینه باعث می شود تا منابعی که در سایت شما جاسازی می شوند و لود می شوند دیگر لود نشوند. این مسئله در باره دیگران و سایت شما هم صدق می کند. مسئله که باعث می شود لودتایم سایت شما افزایش یابد منابع دیگر است مثل وردپرس که این گزینه می تواند به شما کمک کند.

بارگزاری جاساز ها در افزونه wp rocket وردپرس

بارگزاری جاساز ها در افزونه wp rocket وردپرس

WebP compatibility در افزونه wp rocket وردپرس

وب پی ها یا SVG ها نسل جدیدی از تصاویر بسیار کم حجم در سایت ها هستند. در صورتی که از این نوع تصاویر با این فرمت ها استفاده می کنید فعالسازی این گزینه پیشنهاد می شود. دقت داشته باشید که این گزینه برخلاف تصورات اشتباه دیگران، تصاویر شما را webp یا svg نمی کند.

WebP compatibility در افزونه wp rocket وردپرس

WebP compatibility در افزونه wp rocket وردپرس

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پیش بارگزاری

پیش بارگزاری یا PreLoad ها نیز از تکنولوژی های جدید و بسیار با ارزش در بهینه سازی سایت ها می باشد. این قابلیت به شما و سایتتان این امکان را می دهد تا به یکباره بر اساس سایت مپ شما تمام محتوا و فایل های موردنیاز را کش کند و به این شکل نباشد که هر بار در هر صفحه ای وارد می شوید همان لحظه کش شود.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پیش بارگزاری

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پیش بارگزاری

پیش بارگزاری در افزونه wp rocket وردپرس

با فعال سازی گزینه Activate Preloading طبق توضیحات داده شده کش بصورت کلی بر اساس سایت مپ شما و صفحه اصلی و لینک های آن ها بصورت کامل کش را انجام می دهد. گزینه دیگری در این قسمت وجود دارد با عنوان Activate Sitemap-Based Cache Preloading که باعث می شود این اجازه با افزونه راکت داده شود تا از سایت مپ بصورت کامل استفاده کند.

پیش بارگزاری در افزونه wp rocket وردپرس

پیش بارگزاری در افزونه wp rocket وردپرس

دقت داشته باشید که در صورت نیاز به استفاده از گزینه Activate sitemap-based cache preloading می بایست مسیر فایل سایت مپ خود را به آن اعلام کنید.

پیش بارگزاری لینک ها در افزونه wp rocket وردپرس

شاید باورتان نشود اما این گزینه باعث می شود تا کاربر بر روی هر لینکی که موس خود را ببرد(کلیک نکند) که به آن hover یا هاور گفته می شود، این افزونه آن لینک را کش کند تا آماده بارگزاری باشد. قابلیت عجیبی است اما استفاده از آن بسیار پیشنهاد می شود.

پیش بارگزاری لینک ها در افزونه wp rocket وردپرس

پیش بارگزاری لینک ها در افزونه wp rocket وردپرس

Prefetch DNS Requests در افزونه wp rocket وردپرس

اگر شما محتوای third-party در سایت خود داشته باشید مثل فونت های گوگل یا فریم های یوتیوب، این گزینه برایتان می تواند مفید باشد(به این معنا که محتوای این بخش ها از سرور دیگری خوانده شود). به این شکل که درخواست ها برای این منابع کوتاه تر و سریع تر شکل خواهد گرفت و در GTMetrix گزینه DNS Lookup Reduce بهبود خواهد یافت.

Prefetch DNS Requests در افزونه wp rocket وردپرس

Prefetch DNS Requests در افزونه wp rocket وردپرس

پیش بارگزاری فونت ها در افزونه wp rocket وردپرس

فونت ها بعضاً خجم های نامتعارف و غیرقابل قبولی دارند، بخصوص فونت های سفارشی. این گزینه باعث می شود تا از قبل بصورت کش شده بارگزاری شود و سرعت لود سایت را افزایش دهد. همچنین در صورتی که از CDN ها استفاده شود این گزینه می تواند مناسب باشد.

پیش بارگزاری فونت ها در افزونه wp rocket وردپرس

پیش بارگزاری فونت ها در افزونه wp rocket وردپرس

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-قوانین پیشرفته

در قسمت قوانین پیشرفته یا Advanced Rules می توانید مشخص کنید که طبق چه قوانینی این افزونه کار کند. بطور مثال می توانید مشخص کنید که قسمتی از سایت هیچگاه کش نشود. عدم ذخیره سازی و استفاده از کوکی ها یا لینک های خاص نیز در این صفحه قابل تعریف است.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-قوانین پیشرفته

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-قوانین پیشرفته

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پایگاه داده

یکی دیگر از مهم ترین قسمت هایی که حتماً می بایست به سراغ آن بروید، قسمت دیتبایس می باشد. در این قسمت می توانید پایگاه داده یا Database سایت خود را بهینه سازی کنید. پیشتر در وبلاگ آموزشی دهاستینگ آموزش خروجی گرفتن از دیتابیس در سی پنل توضیح داده شده است. پیشنهاد می شود طبق این آموزش یکبار از دیتابیس خود بکاپ تهیه کنید.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پایگاه داده

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پایگاه داده

پاکسازی پست ها در افزونه wp rocket وردپرس

قسمت پاکسازی پست ها یا Post Cleanup به شما کمک می کند تا برخی دیتاهای پست ها که ممکن است دیگر به آن ها نیاز نداشته باشید را پاکسازی و بهینه کند. مثل ذخیره های خودکاری که از پست ها صورت میگیرد. پیش نویس ها و همچنین پست های حذف شده که در سطل زباله هستند.

پاکسازی پست ها در افزونه wp rocket وردپرس

پاکسازی پست ها در افزونه wp rocket وردپرس

پاکسازی کامنت ها در افزونه wp rocket وردپرس

منظور از پاکسازی کامنت ها یا Comments Cleanup تمامی کامنت های سایت شما نمی باشد و منظور کامنت های اسپم شده یا حذف شده است. قطعاً این داده ها در دیتابیس فضایی را اشغال کرده اند و شما هم قصد استفاده از آن ها را نخواهید داشت، پس پیشنهاد می شود آن ها را پاکسازی کنید.

پاکسازی کامنت ها در افزونه wp rocket وردپرس

پاکسازی کامنت ها در افزونه wp rocket وردپرس

پاکسازی داده های موقت در افزونه wp rocket وردپرس

قسمت Transients Cleanup به شما کمک می کند تا فایل های موقت temporary را حذف کنید. این داده ها فایل هایی هستند که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند و در حافظه موقت وردپرس شما ذخیره شده اند. پیشنهاد می شود از شر آن ها نیز خلاص شوید.

پاکسازی داده های موقت در افزونه wp rocket وردپرس

پاکسازی داده های موقت در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی دیتابیس یا Database Cleanup مهم ترین قسمت این بخش می باشد. با استفاده از این گزینه می توانید دیتابیس خود را بهینه کنید. بهینه سازی دیتابیس در بهینه سازی سرعت سایت بسیار بسیار تاثیر گذار خواهد بود. نصب و حذف افزونه ها، قالب ها، هوک ها و پست تایپ های مختلف باعث می شود دیتابیس شما سنگین شود.

بهینه سازی دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

دقت داشته باشید که برای این که بهینه سازی دیتابیس انجام شود می بایست تیک گزینه Optimize Tables را زده و در نهایت در دکمه Save Changes And Optimize کلیک کنید.

بهینه سازی خودکار دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

قسمت دیگری در این بخش وجود دارد که می توانید مشخص کنید مه روزانه، هفتگی یا ماهانه بصورت خودکار بهینه سازی دیتابیس شما انجام شود. این گزینه به این دلیل که ممکن است سرور شما بکاپ سالم نداشته باشد یا سایت شما را دچار مشکل کند پیشنهاد نمی شود.

بهینه سازی خودکار دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

بهینه سازی خودکار دیتابیس در افزونه wp rocket وردپرس

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-سی دی ان

پیش تر در وبلاگ آموزشی دهاستینگ در مورد یک CDN و آموزش فعالسازی CloudFlare توضیحاتی داده شده بود. در صورتی که از یک CDN مثل کلادفلیر استفاده می کنید تیک گزینه Enable Content Delivery Network را بزنید تا افزونه راکت وردپرس از این مسئله آگاه شود.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پایگاه داده

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-پایگاه داده

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

تپش قلب یا Heartbeat نیز یکی دیگر از گزینه های بسیار مهم در این افزونه می باشد. تابحال شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که یک هاست ایران یا اروپا تهیه کرده اید و مصرف منابع شما در این هاست بسیار زیاد است. این گزینه کمک می کند تا فعالیت های مختلف در سایت شناسایی شده و آن ها را بهینه سازی کند. پیشنهاد می شود حتماً از این گزینه استفاده کنید.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

تنظیم رفتارهای ضربان قلب افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

در این قسمت نیز می توانید مشخص کنید که هر فعالیتی چه رفتاری را در این افزونه داشته باشد. بطور مثال می توانید مشخص کنید که در بک اند یا پشت سایت فعالیت ها کمتر باشد و در فرانت اند یا ظاهر سایت فعالیت ها بیشتر باشد.

تنظیم رفتارهای ضربان قلب افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

تنظیم رفتارهای ضربان قلب افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-الحاقیه ها

افزونه راکت وردپرس الحاقیه هایی برای استفاده دارد که البته بصورت رایگان در دسترس قرار ندارند. اما می توانید در صورت تمایل آن ها را بررسی و استفاده کنید. همچنین بعضاً این الحاقیه ها افزونه های بسیار محبوبی هستند که نسخه های رایگان آن ها در محزن وردپرس نیز یافت میش ود مثل کلادفلیر یا سوکوری.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-تپش قلب

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی تصاویر

افزونه راکت وردپرس برای بهینه سازی تصاویر افزونه ای با نام Imagify را معرفی کرده است. این افزونه بصورت رایگان از مخزن وردپرس قابل نصب می باشد و از کمپانی دیگری می باشد. در صورتی که بدنبال یک افزونه برای بهینه سازی تصاویر سایت خود هستید این افزونه می تواند برایتان مفید باشد.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی تصاویر

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-بهینه سازی تصاویر

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-ابزارها

قسمت ابزارها یا Tools در این افزونه بسیار کاربردی بوده و می توانید از ان بعنوان برون بری و درون ریزی داده ها استفاده کنید. منظور از داده ها تنظیماتی است که انجام داده اید. بطور مثال می توانید از این تنظیمات خروجی گرفته و در سایت های دیگرتان هم درون ریزی کرده و استفاده کنید و دیگر نیازی به تنظیم مجدد این افزونه در هر سایت نباشد.

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-ابزارها

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-ابزارها

آموزش افزونه wp rocket وردپرس-آموزش

قسمت آموزش یا تمرین ها یا Tutorials ویدئوهایی توسط این کمپانی جهت آموزش استفاده از این افزونه را منتشر کرده است که می تواند برایتان مفید باشد. هرچند این آموزش ها با زبان خارجی بوده است اما قطعاً مفید خواهد بود. البته ام سعی کردیم تمام مسائل مهم و کلیدی را در آموزش افزونه wp rocket وردپرس عنوان کنیم.

شما عزیزان می توانید با تهیه هاست وردپرس ایران و اروپا این افزونه را نصب و فعال کنید و طبق آموزش افزونه wp rocket وردپرس عمل کنید تا سایتی بسیار پرسرعت داشته باشید. البته اگر در طراحی سایت خود استاندارد ها را رعایت کنید بدون نیاز به افزونه هم می توانید سایتی بسیار پرسرعت در سرور های دهاستینگ داشته باشید.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

۴ دیدگاه. Leave new

  • سمیرا
    2021/08/14 15:46

    سلام خسته نباشین
    من طبق آموزش مینیفای انجام می دم سایتم بهم میریزه چیکار کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما،
      در این صورت ناسازگاری هایی با فشرده سازی فایل های قالب شما رخ می دهد، یا باید از آن مورد چشم پوشی کنید یا فایلی که دچار مشکل می شود را بیابید و defer کنید.

      پاسخ
  • آقاجانی
    2021/10/13 23:52

    سلام
    آموزش عالی است خیلی کامل همه چیز توضیح داده شده است
    برای بهینه سازی خودکار تصاویر چه افزونه دیگری را به جز افزونه ای که راکت معرفی کرده پیشنهاد می کنید؟
    با تشکر.

    پاسخ
    • درود بر شما،
      می توانید تصاویر اصلی و ثابت را با استفاده از سایت هایی مثل tinypng بصورت کاملاً حرفه ای بهینه کنید. برای بهینه سازی خودکار هم افزونه smush پیشنهاد می شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست