با استفاده از آموزش اتصال به SSH سرور می توانید بدون ورود به کنترل پنل هاست از طریق خط فرمان به آن متصل شده و مدیریت کنید. نحوه اتصال به SSH سرور بسیار ساده می باشد و تنها با داشتن دسترسی به سرور می توان به ترمینال آن سرور متصل شد. با آموزش تحوه اتصال به SSH سرور لینوکس در ادامه با دهاستینگ همراه باشید.

در آموزش اتصال به SSH سرور خواهید آموخت:

آموزش اتصال به SSH سرور لینوکس

همانطور که می دانید برای داشتن یک هاست و پیاده سازی یک وب سایت نیاز به یک سرور می باشد. سرور های لینوکسی معمولاً برای میزبانی وب سایت دارای پنل هایی مثل سی پنل و دایرکت ادمین و غیره هستند. این پنل ها دارای یک رابط کاربری بوده و ادمین سرور می تواند براحتی تغییرات مختلف در آن وارد کند. حال تصور کنید یک سرور خام که هنوز پنلی روی آن نصب شده است چطور باید مورد دسترسی قرار گیرد.

ترمینال سرور این موضوع را حل کرده است. با استفاده از خط ترمینال می تواند با کامندلاین ها یا دستورات از پیش تعیین شده یک سرور را در محیطی بدون رابط کاربری مدیریت کرد. اتصال به ترمینال سرور به راحتی و در لحظه انجام می شود و می توان هر تغییری از این طریق روی سیستم عامل انجام داد. با آموزش اتصال به SSH سرور با ما همراه باشید.

SSH چیست؟

SSH مخفف شده Secure Socket Shell و به معنی پوسته سوکت امن می باشد. به این معنی که SSH یک پروتکل امن است که می تواند بین دو کامپیوتر اتصال برقرار کند. این اتصال از طریق یک شبکه از راه دور انجام می شود. این پروتکل اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط یک محقق در کشور فنلاند معرفی شد و جای خود را به تمام پروتکل های نا ایمن داد.

آموزش اتصال به SSH سرور

آموزش اتصال به SSH سرور

توسط این پروتکل امن کاربران می توانند از طریق کامپیوتر خود از راه دور به شکل کاملاً امن به یک کامپیوتر دیگر که می تواند یک سرور باشد متصل شوند. همچنین از طریق این اتصال می توانند برنامه های مختلی را اجرا کرده و فعالیت های مختلفی روی سیستم عامل دستگاه مقصد داشته باشند. بدون آن که نگران لو رفتن اطلاعات یا فعالیت های خود باشید.

امنیت SSH

مهم ترین مسئله ای که باعث شده SSH تا به امروزه همچنان بسیار مورد استفاده قرار گیرد امنیت آن است. قطعاً در استفاده از یک سرور یا اتصال به آن امنیت حرف اول را می زند. اگر قرار باشد هربار که به سرور خود متصل می شود نگران امنیت آن باشید، تمرکزتان را از روی کار اصلی از دست خواهید داد.

این پروتکل سال های بسیار خود را از نظر امنیت به همگی ثابت کرده است. نسخه های ۱ و ۲ SSH نیز در سال های پس از معرفی نیز ارتقاء و انتشار داده شده است. یعنی علاوه بر امنیت کاملی که داشته است، در طول زمان بسیار تکامل یافته و خود را ارتقاء داده است. در ادامه دو اهمیت اصلی امنیت پروتکل SSH را خواهیم گفت.

رمزنگاری

این پروتکل با استفاده از رمزنگاری هایی که انجام می دهد اجازه لو رفتن داده ها و فعالیت ها را به هکر ها نمی دهد. می توان گفت از مهم ترین شاخص های این پروتکل نوع رمزنگاری آن می باشد. این رمزنگاری تمام فعالیت ها را در بر می گیرد و کوچکترین چیزی را جا نمی اندازد. رمزنگاری های پروتکل SSH کاملاً تایید شده است و جای نگرانی برای اتصال را از بین می برد. در ادامه سه روش رمزنگاری در پروتکل SSH را مختصراً توضیح خواهیم داد.

رمزنگاری متقارن

در رمزنگاری مقارن از یک کلید واحد استفاده می شود. با استفاده از این کلید هم کلاینت و هم هاست رمزنگاری می شوند. این رمزنگاری بر اساس یک الگوریتم با نام Key Exchange Algorithm صورت می گیرد. در رمزنگاری متقارن در پروتکل SSH هم داده هایی که از یک کاربر به دستگاه و از یک دستگاه به کاربر منتقل می شود مورد رمزنگاری قرار می گیرند.

رمزنگاری نامتقارن

کاملاً بر عکس رمزنگاری متقارن که از یک کلید واحد برای کلاینت و هاست استفاده می شود، در رمزنگاری نامتقارن از دو کلید استفاده می شود. در این حالت یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی وجود دارد. همچنین باید اشاره کرد که در رمزنگاری نامتقارن یک کلید خصوصی تنها برای یک شخص قرار گرفته و یک کلید عمومی برای افرادی که از آن دستگاه استفاده می کنند قرار می گیرد.

رمزنگاری هشینگ

همانطور که از رمزنگاری های هش یا Hash اطلاع دارید، این نوع رمزنگاری اعداد و حروف بی معنی هستند که حاوی اطلاعاتی می باشند. کلید عمومی هشینگ را در داده ها انجام می دهد و در نهایت برای رمزگشایی کلید خصوصی دست به کار شده و آن ها را رمزگشایی می کند.

احراز هویت

مسئله مهم دیگری که البته اصلاً مبحث جدیدی نیست احراز هویت می باشد. با استفاده از احراز هویت تنها کاربرانی که دسترسی به یک کامپیوتر یا سرور را دارند می توانند به آن متصل شوند. احراز هویت یا Authentication توسط یک دسترسی مستقیم و کامل می تواند انجام شود یا از طریق یک دسترسی با یک کلید عمومی تایید شده.

آموزش اتصال به SSH سرور

آموزش اتصال به SSH سرور

قابلیت های SSH

همانطور که پیشتر در آموزش اتصال به SSH سرور گفته شد، این پروتکل دارای قابلیت های منحصربفردی است که باعث شده از آن برای اتصال به یک سرور استفاده کنیم. شاید کسی به شما این را نگوید اما دهاستینگ و بسیاری از هاستینگ های دیگر از این پروتکل برای مدیریت سرور های خود استفاده می کنند.

اتصال از راه دور

از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های SSH این است که از راه دور می توان یک کامپیوتر دیگر را کنترل کرد. این اصلی ترین قابلیت پروتکل SSH می باشد که می توان بین دو کامپیوتر از راه دور اتصال برقرار کرد. با داشتن دسترسی این پروتکل از یک کامیپوتر می توان به راحتی با استفاده از نرم افزاری به یک سرور تحت شبکه متصل شد.

انتقال داده

البته که می توان با استفاده از پروتکل FTP داده های مختلی را میان دو کامپیوتر منتقل کرد. پیشتر در وبلاگ دهاستینگ در مورد آموزش استفاده از FileZilla که می توان از طریق پروتکل FTP آن را انجام داد مفصل صحبت شده است. درست است که خط فرمان SSH آن راحتی و رابط کاربری را ندارد اما برای انتقال داده های بسیار مهم به شدت مناسب است و پیشنهاد می شود.

کنترل از راه دور

با استفاده از خط فرمان SSH می توان به راحتی یک کامپیوتر دیگر که ممکن است یک سرور باشد را کنترل کرد. در این خط فرمان دستورانی که وارد می شود قابل اجرا بوده و در لحظه روی کامپیوتر دیگری انجام می شود. با توجه به این که این مقاله در مورد آموزش اتصال به SSH سرور است، موارد دیگر را که از امکانات این پروتکل است فاکتور میگیرم و به سراغ آموزش اتصال به خط فرمان یا ترمینال SSH می رویم.

نرم افزار اتصال به SSH سرور

برای این که بتوانید به SSH یک سرور متصل شوید، نیاز به یک نرم افزار دارید. نرم افزارهای زیادی برای این کار وجود دارد اما بهترین این نرم افزار ها Putty نام دارد. این نرم افزارها دسترسی را زا شما گرفته و با استفاده از آن سعی می کنند تا به خط فرمان سرور متصل شده و ارتباطی میان دستگاه شما و دستگاه دیگر ایجاد کنند.

دانلود نرم افزار Puuty

نرم افزار پوتی یک نرم افزار رایگان است که می توانید آن را از وب سایت های دانلود ایرانی نیز دریافت کنید. اما پیشنهاد ما این است که این نرم افزار را وب سایت سازنده آن دریافت کنید. نرم افزار پوتی توسط Simon Tatham ساخته شده و در وب سایت رسمی اش بطور رایگان قابل دریافت است: www.putty.org

استفاده از نرم افزار Putty

در ابتدا در نظر داشته باشید که این نرم افزار نیاز به نصب ندارد و بصورت پرتابل قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز و یونیکس می باشد. محیط نرم افزار کاملاً ساده می باشد. پس از اجرای این نرم افزار می توانید سرور های خود را در آن اضافه کرده و به آن ها متصل شوید.

آموزش اتصال به SSH سرور

آموزش اتصال به SSH سرور

دسترسی موردنیاز برای Putty

برای این که بتوانید با استفاده از نرم افزار پوتی به یک سرور متصل شوید نیاز به دسترسی کامل به آن سرور دارید. این دسترسی باید بصورت روت باشد و یا باید دسترسی یک کلید عمومی برای مجوز ورود خود داشته باشید. دسترسی برای روت سرور به شرح زیر است:

  • آدرس IP: آدرس آی پی سرور
  • نام کاربری: نام کاربری سرور
  • رمزعبور: رمزعبور سرور
  • پورت: پورت اتصال به SSH

آموزش نحوه اتصال به ترمینال SSH سرور

طبق تصویر زیر برای شروع کافیست تا ابتدا مقدار IP را در آن قسمت وارد کرده و پورت SSH را وارد کنید. پورت SSH بطور پیشفرض مقدار ۲۲ می باشد اما اکثراً بدلیل افزایش امنیت بیشتر روی سرور این پورت را به مقادیر دلخواه تغییر می دهند. مابقی موارد را بدون دستکاری رها کرده و روی گزینه Open کلیک کنید.

آموزش نحوه اتصال به ترمینال SSH سرور

آموزش نحوه اتصال به ترمینال SSH سرور

پس از آن که IP سرور را وارد کردید و پورت SSH را وارد نمودید و بر روی دکمه Open کلیک کردید، خط فرمان برای شما باز می شود. در این خط فرمان نوبت به رسیدن نام کاربری و رمز عبور می رسد. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع نام کاربری بصورت پیشفرض root می باشد.

آموزش اتصال به سرور با Putty

آموزش اتصال به سرور با Putty

در این حالت زمانی که IP را درست وارد کرده باشید و مقدار پورت SSH نیز صحیح بوده باشد، صفحه فوق را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه باید ابتدا نام کاربری را وارد کنید. پس از آن که نام کاربری را وارد کردید باید رمز عبور را وارد کنید.

در ورود رمز عبور در این قسمت نگران نشوید، زیرا کاراکترها در این قسمت بصورت مخفی هستند و حتی بصورت * نیز نمایش داده نمی شوند. پس در اینصورت پس از ورود نام کاربری رمز عبور را فارغ از این مسئله وارد نمونه و اینتر بزنید.

آموزش اتصال به سرور با Putty

آموزش اتصال به سرور با Putty

اگر اطلاعات نام کاربری و رم زعبور را صحیح وارد کرده باشید همانند تصویر فوق خط فرمان با یک هشتگ # قابل استفاده خواهد بود. کافیست از این پس دستورات خود را در ترمنیال SSH وارد کنید تا بر روی سرورتان اجرا شود. دقت داشته باشید که نرم افزار پوتی حالت idle ندارد و در صورتی که با آن کار نکنید بدلیل امنیت بیشتر پس از زمانی بسیار کوتاه از خط فرمان خارج می شود.

در صورتی که شما از کاربران دهاستینگ هستید و سرور مجازی از این مجموعه تهیه کرده اید و قصد دارید تا به خط فرمان SSH آن متصل شوید و مشکل دارید، کافیست با ارسال تیکت به بخش فنی آن را مطرح کرده تا کارشناسان شما را در این باره راهنمایی کنند.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست