در مفهوم I/O Usage در هاست باید گفت input/output از مخفف I/O و Usage به معنای استفاده می باشد. این نشان دهنده پردازش های ورودی و خروجی در هاست شما می باشد. مشکل I/O Usage بالا در هاست یکی از مشکلات رایج این قسمت نیز می باشد که باعث کندی در سرعت لود وب سایت ها می شود.

در آموزش مفهوم I/O Usage در هاست خواهید آموخت:

مفهوم I/O Usage در هاست چیست

همانطور که گفته شد I/O Usage مخفف شده input/output usage می باشد که مقدار پردازش های ورودی و خروجی یک اکانت در سرور را نشان می دهد. در صورتی که شما یک هاست لینوکس سی پنل داشته باشید قطعاً در مواردی که در سایدبار سی پنل درج شده I/O Usage به چشمتان خورده است و این مقادیر در هر هاستی می تواند متفاوت باشد.

قطعاً می توان این مقدار را یک معیار بسیار مهم در یک هاست بهتر در نظر گرفت. هرچه این مقادیر در منابع هاست شما بیشتر باشد سرعت سایت شما بهتر و البته که محدودیت ها از نظر پردازشی در هاست شما کمتر است. در نهایت در نظر داشته باشید که یک سایت استاندارد و بهینه هیچگاه پردازش و مصرف منابع بالا ندارد و این مقدار در سایت های بهینه کمتر هم باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با دهاستینگ با مفهوم I/O Usage در هاست در ادامه همراه باشید.

I/O Usage چیست؟

همانطور که می دانید در یک هاست اشتراکی مثل هاست وردپرس میزان منابع در هر اکانت به اشتراک گذاشته می شود و محدودیت هایی برای هر اکانت مشخص می شود. در صورتی که این امر انجام نشود باعث می شود تا بار سرور بسیار سنگین شده و هیچ محدودیتی برای اکانت های پرمصرف تعیین نشود و در نتیجه سرور داون شود.

با توجه به مفهوم I/O Usage در هاست که پیشتر گفته شد، این مقدار اهمیت بسزایی در کنترل میزان مصرف منابع هر اکانت در یک سرور را دارد. در نظر داشته باشید که اگر این محدودیت ها نباشد حتی یک وب سایت چند مگابایتی می تواند تمام منابع یک سرور را کامل اشغال کند. پس این مقدار طوری تعیین می شود که اجازه ندهد هیچ سایتی یا اکانتی سرور را مختل کند.

مفهوم I/O Usage در هاست

مفهوم I/O Usage در هاست

عملکرد I/O Usage چگونه است؟

I/O Usage میزان مصرف پردازش های ورودی و خروجی یک سایت می باشد. I/O Usage اطلاعات را بین هارد و رم جهت دسترسی بهتر منتقل می کند و باعث افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات می شود. در صورتی که این میزان اطلاعات در لحظه بسیار افزایش یابد باعث می شود تا دستورات خواندن و نوشتن کند و یا متوقف شود که اینجاست که میزان اهمیت این مسئله مشخص می شود.

البته که شما اگر یک سرور مجازی داشته باشید می توانید محدودیتی برای اکانت های خود در سرور ایجاد نکنید تا همه آزادانه از تمام منابع استفاده کنند. اما قطعاً در این صورت هم ممکن است دچار مشکل شود و سرور با منابع اشغال شده بسیار کندی داشته باشید که در نهایت هیچ اکانتی هم در آن رضایت کافی را نداشته باشد.

مشکل استفاده بیش از حد I/O Usage و کندی سایت

یکی از مشکلاتی که کاربران را بسیار درگیر می کند و سایت را دچار مشکل می کند، استفاده بیش از حد از منابع هاست نظیر i/o usge می باشد. همانطور که پیش تر در آموزش مفهوم I/O Usage در هاست گفته شد، استفاده بیش از حد از این مقدار باعث کندی سایت می شود. در صورتی که این مقدار به حداکثر خود برسد ممکن است با خطای ۵۰۳ نیز مواجه شوید که در وبلاگ دهاستینگ در مورد آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس قبلاً کامل توضیح داده شده است.

مفهوم I/O Usage در هاست

مفهوم I/O Usage در هاست

بطور کلی عملیاتی که حجم استفاده بسیار زیادی دارند باعث مصرف بالای منابع هاست و در نهایت کندی و داون شدن سایت می شود. بطور مثال اگر شما در سایت وردپرسی خود یک افزونه find and replace نصب کنید و دستور دهید تمام لینک های سایت شما را تغییر دهد، حجم بسیار زیادی از عملیات برای انجام به سرور از اکانت شما ارسال می شود و باعث می شود این مقدار به شدت افزایش یافته و در نهایت سایت را دچار مشکل کند.

همچنین اگر سایت شما یک سایت کاربر محور باشد که هر کدام بتوانند در سایت شما عملیاتی را انجام دهند، در یک لحظه اگر تعداد زیادی درخواست توسط کاربران جهت ارسال به سرور و دریافت پاسخ ارسال شود باعث افزایش این مقدار می شود. در این شرایط بهتر است در صورت بهینه بودن سایت، حتماً از هاست با منابع بالا تر استفاده کنید.

حل مشکل کندی سایت بدلیل مقدار زیاد I/O Usage

در چنین شرایطی اولین کار و بهترین کار این است که سایت خود را و پردازش های آن را با بهینه سازی سایت کاهش دهید. البته باید این مورد را اشاره کرد که اگر سایت شما به هر دلیلی میزان مصرف منابعش افزایش یافت و پس از گذشت زمانی کاهش نیافت، می بایست در میزبانی خود تیکت ارسال کنید تا مدیر سرور تمام پردازش های شما را لغو کند. در ادامه برخی از روش های بهینه سازی را مطالعه کنید.

  • در صورت وجود سایت وردپرسی، استفاده از افزونه wp rocket پیشنهاد می شود(آموزش افزونه wp rocket وردپرس)
  • جلوگیری از ورودی ها و پردازش های اسپم با استفاده از افزونه ها و راه کار های امنیتی
  • پاکسازی و بهینه سازی دیتابیس و حذف فایل ها و افزونه های بلا استفاده
  • در صورت نیاز استفاده از CDN ها مثل کلادفلیر(آموزش فعالسازی CloudFlare)

شما عزیزان می توانید با تهیه هاست وردپرس ایران از مقدار بالایی I/O Usage استفاده کنید تا کمتر دچار چنین مشکلاتی در سایت خود شوید. همچنین در صورتی که شما جزو کاربران دهاستینگ هستید و دچار چنین مشکلاتی شده اید کافیست یک تیکت در بخش فنی ارسال کنید تا کارشناسان شما را در این زمینه راهنمایی کنند.


آخرین نوشته ها

نوشته های مفید

۲ دیدگاه. Leave new

  • میلاد زنگنه
    2021/08/24 18:12

    سلام، من از جای دیگه هاست دارم همین مشکل i o usage دارم اونا گفتن اتک داری
    رفتم کلودفلر الان بهتر شده ولی سایت کند شده و نمی خوام کلودفلر بمونم
    چطوری این مشکلو حل کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما،
      تا زمانی که بر روی کلادفلیر و حالت under attack هستید با استفاده از گزارش هایی که داده می شود جلوی حملات را بگیرید.
      در نهایت ns های مستقیم هاست را وارد کنید و وضعیت را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل مجدد به کلادفلیر بروید و اتک ها را بررسی کنید تا زمانی که کاملاً رفع شود.
      همچنین اگر مشکل کندی دارید از CDN های ایرانی هم می توانید استفاده کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست